De aanpak in beide scholen weerspiegelt 100% de GO! visie. Dat is ook niet verwonderlijk. Isabel kreeg diezelfde waarden mee van thuis uit, ging zelf naar een GO! school en gaf eerst nog tien jaar les in het GO!, voor ze de directeursopleiding volgde en hier terechtkwam. ‘Maar iedere school heeft ook zijn eigenheid en die wordt ontzettend gerespecteerd door onze scholengroep, GO! Scholengroep 5’, vertelt Isabel.
Een speerpunt van beide scholen is kritisch zijn, op een opbouwende manier. Begrip tonen, maar niet de makkelijkste weg kiezen. ‘Als een leerling tegen iets aanloopt kunnen we dat niet ‘eventjes laten liggen’, want wat je dan laat liggen is juist een kans om iemand op te tillen.’
Het verschil maken is een grote drijfveer voor Isabel. In de twee basisscholen zitten veel kwetsbare leerlingen. Hoe gaat ze daarmee om? ‘Je moet de lat voor iedereen even hoog leggen. Wanneer kinderen voelen dat de juf of meester gelooft dat ze het wél kunnen, dan weerspiegelt dit zich ook in de resultaten van de leerlingen, ongeacht hun achtergrond.’Wil jij net als Isabel een job in het GO!? Solliciteer hier!
Wat is de rol van een school in zo een uitdagende context? ‘De school moet vooral een veilige omgeving zijn voor de leerlingen’, vertelt Isabel. ‘Het moet de plaats zijn waar een kind de mogelijkheid krijgt om op te nemen wat er aangeboden wordt. Dat vraagt om geborgenheid, maar ook een gevulde maag. Kinderen moeten zonder zorgen zijn. Dan kunnen ze zich volledig focussen op zelfontplooiing en kennisopname.’
Dat wil ook zeggen dat ze ouders meenemen in het verhaal. ‘Want als de ouders het goed stellen, dan gaan kinderen thuis meer openbloeien en dat komt dan weer terug naar school.’ Isabel en haar team organiseren zelf workshops om hen te ondersteunen. ‘Ouders komen hier niet alleen naar school om eens fruit te schillen of iets voor te lezen.’ Zo zijn er al vormingen geweest rond EHBO, de rol van huiswerk en zelfs ouder-kind yoga. ‘Ook om aan te tonen dat het niet veel hoeft te kosten om een leuke activiteit met je kind te doen.’
Het weerspiegelt volledig de visie van Isabel: ‘we doen het allemaal samen’. De collega’s vormen dan ook een hecht team. ‘Als één leerkracht het moeilijk heeft, gaan we met z’n allen naar een oplossing zoeken. Daarnaast kunnen we ook altijd rekenen op de GO! begeleidingsdienst en de centrale zetel van GO! Scholengroep 5.’ Dat samen-effect is waar Maurits Sabbe en De Abeel voor staan. ‘Het is misschien een beetje zeemzoet maar het is wel de waarheid.’
Wil jij ook voor een job in het GO! gaan? Ontdek hier meer.
Ontvang nieuwe 'Vlaamse overheid' jobs meteen in je mailbox.