Het belang van complimentjes op het werk
Ruim 1 op de 4 werknemers krijgt nooit een compliment. Toch is waardering krijgen erg belangrijk!
Het koppel, zelf ruim 35 jaar getrouwd, onderzocht door de jaren heen tienduizenden stellen die op het punt stonden om met relatietherapie te beginnen. Bij veel van die koppels bleek dat wanneer de ene persoon de cyclus van waardering begon, het voor de andere makkelijker werd om mee te doen en deze te versterken.
Ontdek: 8 manieren om ‘dank je’ te zeggen
De kracht van het bedanken, en waardering voor anderen, geldt ook op het werk. Mede daarom wordt complimentendag op kantoor ook opgepikt. Maar mogelijk is het zelfs nog meer van tel in de privésfeer.
“Je zegt waarschijnlijk wel vaker ‘dank je wel’ tegen je collega's, bijna zonder na te denken”, stellen de Gottmans op CNBC. “Maar in ons privéleven, en onze meest intieme relaties, kunnen we vergeten hoe belangrijk bedanken eigenlijk is.”
Hoewel elk partnerschap uniek is met zijn eigen uitdagingen, is er, volgens de Gottmans, één ding dat alle koppels gemeen hebben: gewaardeerd willen worden. “We willen erkenning voor onze inspanningen”, klinkt het. “Het is gemakkelijk om in de val te lopen om alleen te zien wat de ander niet doet.’
Lees ook: Het belang van complimentjes op het werk
Ook op het werk kunnen bedankingen of complimentjes motiveren. En ze zorgen er op z’n minst voor dat collega’s zich meer gewaardeerd voelen.
Al lijkt het niet zo dat complimenten op het werk sowieso zijn ingeburgerd. Zo hoort of krijgt een kwart van de werknemers (25 procent) ze nooit, blijkt uit een onderzoek van tijdregistratiespecialist Protime bij 1.000 Vlaamse bedienden naar aanleiding van Wereld Complimentendag.
Ruim één op de vier (26 procent) krijgt er, volgens hun rondvraag, dan weer minstens wekelijks. Of hoe de hoeveelheid complimenten op het werk behoorlijk kan verschillen.
CHECK: Hoe krijg jij complimentjes over je werk?
(William Visterin)
6 maart 2023Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Ruim 1 op de 4 werknemers krijgt nooit een compliment. Toch is waardering krijgen erg belangrijk!
Hoe reageer jij wanneer je een opsteker krijgt over jouw werkprestaties? “Veel werknemers voelen zich ongemakkelijk en weten zich geen houding aan te nemen.”
Gelukkige werknemers zijn productiever dan hun sombere collega’s. Volgens recent onderzoek van de Universiteit van Oxford zelfs ‘dertien procent gelukkiger’...
Complimentjes over het werk motiveren en zorgen ervoor dat we ons meer gewaardeerd voelen. Toch hoort een kwart van de werknemers ze nooit.
Er bestaat positieve feedback, negatieve of een combi ervan. Deze laatste krijgen werkenden het meest, zo blijkt uit onderzoek van Jobat en de KU Leuven.
Werk je om te leven, of leef je om te werken? Je job heeft een grote invloed op je geluksgevoel. Reden te meer om met een fijn gevoel naar je werk te gaan!
Hoe bedank je iemand op gepaste wijze? Hoe zeg je 'dank je' tegen een collega, je baas, een vriend/vriendin? De volgende 8 tips kunnen misschien helpen ...
Een goede communicatie bevordert de sfeer op de werkvloer én de band met je collega’s. Deze vijf tips stimuleren een transparante communicatie op de werkvloer.
Ben jij ook diensthoofd of leidinggevende? Wij geven enkele tips hoe je werknemers en medewerkers positief kan motiveren.