De faire deal tussen VRT en Woestijnvis

"Netwerken, en niet meer individuele bedrijven, zijn de drijvende krachten van onze economie" (Jan Denys, arbeidsmarktdeskundige Randstad en auteur van 'Free to work' en 'Uw werk, uw merk')
'Drie medewerkers van Woestijnvis maken de overstap naar de VRT. Het nieuws zorgde voor enige opschudding in medialand. Op het eerste zicht is het de zoveelste verschuiving van human capital tussen twee mediagroepen. In dit geval is er echter meer aan de hand.' Jan Denys, arbeidsmarktdeskundige bij Randstad, legt uit ...
"Netwerken, en niet meer individuele bedrijven, zijn de drijvende krachten van onze economie" (Jan Denys, arbeidsmarktdeskundige Randstad en auteur van 'Free to work' en 'Uw werk, uw merk')

'Het voorval illustreert dat netwerken, en niet meer individuele bedrijven, de drijvende krachten zijn van onze economie. Dat heeft ook gevolgen voor de arbeidsmarkt.'

De omgevingsfactoren van bedrijven zijn sterk gewijzigd. Globalisering, intensifiëring van competitie, ontwikkeling van ICT, groeiende druk van regelgeving, klanten, aandeelhouders en nog veel andere oorzaken zorgen ervoor dat individuele bedrijven al lang niet meer de kennis in huis hebben om in te spelen op al deze uitdagingen. Om dit te verhelpen gaan bedrijven op allerlei manieren samenwerken met andere bedrijven. Dat gaat van outsourcing en co-sourcing tot fusies, allianties en joint ventures.

Ook bij de VRT is beslist dat er voor het maken van programma’s intern niet meer voldoende talent in huis was en werd een samenwerking opgezet met productiehuizen waarvan Woestijnvis veruit het belangrijkste was. Het heeft de nationale omroep geen windeieren gelegd.

Kennislek

Een strategie van outsourcing blijft niet zonder gevolgen. Eén van de belangrijkste gevaren is het weglekken van strategische kennis. Zo staat het in handboeken ‘strategisch outsourcen’. Het ziet er naar uit dat het outsourcen van het maken van belangrijke tv-programma’s bij de VRT heeft geleid tot het verdwijnen of opdrogen van intern talent.

Als een samenwerking met een productiehuis dan om één of andere reden stopt en er geen alternatieven zijn, heeft het moederbedrijf een probleem. Dit probleem is in deze opgelost door het binnenhalen van medewerkers. In de make or buy-beslissing heeft de VRT opnieuw voor buy gekozen, ditmaal niet door programma’s te kopen maar degenen die deze programma’s maken.

Netwerkeconomie

Voor individuele werknemers is de ontwikkeling van een netwerkeconomie een goede zaak. De interne arbeidsmarkt die vroeger beperkt was tot de grenzen van het eigen bedrijf deint in een netwerkeconomie sterk uit. De interne arbeidsmarkt wordt nu in feite meer en meer gevormd door alle bedrijven die behoren tot een netwerk. Gezien meerdere netwerken elkaar overlappen kunnen we stellen dat de grens tussen de interne en de externe arbeidsmarkt veel diffuser wordt. Het is vrij waarschijnlijk dat dit ook gevolgen zal hebben op de arbeidsmarkt.

Uiteraard is Woestijnvis not amused door het vertrek van eigen waardevolle medewerkers. Anderzijds is duidelijk dat de VRT via de aankoop van programma’s onrechtstreeks ook flink heeft geïnvesteerd in deze medewerkers. Al bij al dus een faire deal.

(jd) 

10 november 2011
Anderen bekeken ook