Jouw mobiliteitsbudget: 5 vragen beantwoord
De cijfers spreken voor zich: sinds de introductie in 2019 wordt het mobiliteitsbudget steeds populairder bij werknemers en werkgevers...
Recente cijfers van de Europese sectorkoepel ACEA laten zien dat er voor het eerst meer nieuwe elektrische dan dieselwagens zijn ingeschreven in de Europese Unie. België hoort daarin bij de snelste groeiers, met een groei van 93,6% van EV’s, aldus Statbel.
Mobiliteitsaanbieder Athlon Belgium ziet deze elektrische revolutie sowieso terug in haar wagenpark. Terwijl in 2020 meer dan de helft nog dieselwagens waren, is dat aandeel nu beperkt tot slechts 7%.
Enkel nog elektrische bedrijfswagens? 8 vragen beantwoord
Op drie jaar tijd is het aandeel wagens met een verbrandingsmotor (benzine en diesel) gedaald van 86% naar 33%. Ondertussen is tweederde van het huidige wagenpark elektrisch aangestuurd (elektrisch 37%, PHEV 30%), een stijging van 400% ten opzichte van 2020.
In de top 10 van (in 2023) meest bestelde bedrijfswagens bij Athlon Belgium staan 7 volledig elektrische wagens (EV), 1 plug-in hybride (PHEV) en 2 verbrandingsmotoren.
Auto | Type | |
---|---|---|
1. | BMW X1 PHEV | Plug-in hybride |
2. | Tesla Model Y | Full electric |
3. | Mercedes-Benz EQA | Full electric |
4. | BMW iX1 | Full electric |
5. | BMW i4 | Full electric |
6. | Audi A1 Sportback | Benzine/diesel |
7. | Mercedes-Benz EQB | Full electric |
8. | BMW 2 Active Tourer | Benzine/diesel |
9. | BMW iX3 | Full electric |
10. | Audi Q8 e-tron | Full electric |
Fact check: Betaalt je baas jouw laadpaal?
“Wij hebben de afgelopen 3 jaar een echte transformatie gezien in de wagenkeuze van onze klanten. Steeds meer van onze klanten kiezen voor EV en dat juichen wij alleen maar toe”, getuigt Hervé Honnoré, sales manager bij Athlon Belgium.
“Natuurlijk spelen de nieuwe fiscale regels hierin een grote rol. Maar we zien ook dat velen zich door onze consulting services over dit thema ontzorgd voelen en zo comfortabeler overstappen naar EV.”
Ontdek: In welke functies heb je de meeste kans op een bedrijfswagen?
“Deze elektrische revolutie is een belangrijke stap in de vergroening van mobiliteit”, weet Honnoré. “Voor ons is elektrificatie echter slechts een onderdeel van het Athlon-vijfstappenplan voor duurzame mobiliteit.”
Die begint volgens Athlon namelijk al bij de vraag of een verplaatsing wel nodig is. Want het doel is om mobiliteit duurzaam te maken door continu bewuste keuzes te maken. Thuiswerk en niet onnodig reizen kunnen daarbij zeker ook helpen.
Interessant: Liever wél of geen bedrijfswagen?
(ws/kv) - Bron: Athlon Belgium
12 februari 2024De cijfers spreken voor zich: sinds de introductie in 2019 wordt het mobiliteitsbudget steeds populairder bij werknemers en werkgevers...
De verdere elektrificatie van het bedrijfswagenpark raakt in een stroomversnelling. Wat zijn de gevolgen voor werknemers, en wat als je geen bedrijfswagen wil?
De helft van de Belgische bedrijfswagens is elektrisch óf hybride. Maar ook benzinewagens zijn weer populairder geworden...
De brandstofprijzen schoten de laatste weken drastisch de hoogte in. Wat zijn de gevolgen voor werknemers met bedrijfswagens en/of een onbeperkte tankkaart?
Let op! Vanaf 1 juli 2023 gaan fiscale wijzigingen voor het rijden met een bedrijfswagen. Lees er alles over.
Goed nieuws voor de fietsers onder ons: sinds 1 mei 2023 heeft elke werknemer die naar het werk fietst recht op een belastingvrije fietsvergoeding!
Niet helemaal tevreden met je loon? Waarschijnlijk verdien je meer dan het cijfer dat op je loonbrief staat...
Het aandeel bedrijfswagens stagneert voor het eerst in jaren. Dat blijkt uit een analyse van SD Worx bij 1,2 miljoen werknemers in de privésector.
Met de war for talent in volle gang, schakelen werkgevers een tandje bij in het aanbieden van extralegale voordelen. We zetten ze voor je op een rij!