Persoonlijkheid belangrijker dan netwerk
Onderzoek toont aan dat de eigen persoonlijkheid een sterkere voorspeller is voor prestaties en carrièresucces dan een groot en invloedrijk sociaal netwerk.
Alles wat daarvoor nodig is, is wat initiatief, een positieve instelling, een portie gezonde zelfzekerheid en de bereidheid buiten je comfortzone te treden. Daarom: 5 tips om in je jobzoektocht de controle te pakken te krijgen en je eigen job te creëren.
Iedereen solliciteert voor openstaande vacatures die publiek gemaakt worden in krantjes, op job- en bedrijfssites … Stop met zoeken naar de ideale job! Waarom ga je niet op zoek gaan naar het bedrijf dat het best bij je past? Idealiter, wanneer je je droomjob hebt, is dat bij een bedrijf waar je in gelooft. Daarom is het veel beter om van in het begin op zoek te gaan naar die bedrijven waar je heel graag wil voor werken, en te onderzoeken of ze iemand nodig hebben met je profiel.
Nadat je een lijst van bedrijven hebt samengesteld waarvoor je wil werken, zoek dan naar de sterktes en zwaktes van elk bedrijf, en kijk of je vaardigheden en profiel hierbij aansluiten.
Liggen je sterktes bijvoorbeeld in de social media en content marketing, en je ontdekt dat er bij een van je droombedrijven het een en ander schort aan hun online aanwezigheid, dan maak je zeker kans om aangenomen te worden, zeker als je bij je sollicitatie een plan steekt hoe ze hun online aanwezigheid kunnen opkrikken.
Bepaal vervolgens heel concreet hoe elk bedrijf kan profiteren van je vaardigheden en ervaring. Want heel belangrijk: bedrijven kijken naar ‘what’s in it for them’. Hoe los jij hun probleem op? (Wachtrijen, beperkte online aanwezigheid, haperende service bijvoorbeeld.) Welke functie moeten ze hiervoor creëren?
Als je je goed genoeg hebt voorbereid, dan moet je kunnen uitleggen hoe jouw ervaring zal helpen om hun doelstellingen te bereiken. Welk probleem lossen ze op door jou aan te nemen voor de functie die je voorstelt?
Wist je dat 80% van de jobs toegewezen worden via netwerken? Als je je droomjob wil te pakken krijgen, moet je contact zien te krijgen met de juiste mensen. De juiste mensen zijn de beslissingsnemers of mensen die de beslissingsnemers kunnen beïnvloeden.
Spreek werknemers aan die zeggenschap hebben over de functie die je voorstelt en het aanwervingsproces kunnen beïnvloeden. Dit kan bijvoorbeeld iemand zijn die werkt in de afdeling waar de job zal gecreëerd worden. Het moet niet per definitie iemand zijn van de hr-afdeling. Als je in verbinding staat met de juiste mensen, zullen je kansen stijgen om gehoord te worden en een voet tussen de deur te krijgen.
Wanneer je de kans krijgt om bij een van je favoriete bedrijven langs te gaan, moet je ook weten wat je gaat zeggen. Zie het als een verkoopspraatje: hoe ga je je vaardigheden en ervaring verkopen, liefst zo kernachtig mogelijk.
Bedrijfsleiders en beslissingsnemers hebben het enorm druk en houden zich enkel bezig met zeer belangrijke details. Je moet jezelf dus in enkele minuten kunnen positioneren als een professional die de ontbrekende schakel zal invullen waardoor hun bedrijf nog succesvoller zal worden.
Doordat je de noden van het bedrijf kent (dankzij je goede voorbereiding) en eigen voorbeelden gebruikt van je succesverhalen zal je kunnen aantonen dat jij de oplossing bent voor hun probleem. Wanneer je een job creëert die nog niet bestond, moet je echt een oplossing zijn voor het bedrijf. Soms zal je een bedrijf eerst nog moeten overtuigen dat ze een probleem hebben, pas daarna kan je beginnen over jouw bijdrage om dat probleem op te lossen.
Een voordeel van zelf het bedrijf te kiezen waarvoor je gaat solliciteren, is dat je ‘goesting’ uitstraalt. Meer nog dan diploma’s is het dat waar bedrijven naar op zoek zijn. Goesting en drive kan je heel moeilijk faken, dus je kan er maar beter voor zorgen dat je zin hebt in de job waarvoor je solliciteert. En van in het begin een bedrijf kiezen in plaats van een job is hiervoor een goede strategie.
(mr) – Bron: Glassdoor.com
18 april 2014Onderzoek toont aan dat de eigen persoonlijkheid een sterkere voorspeller is voor prestaties en carrièresucces dan een groot en invloedrijk sociaal netwerk.
Vaak laten we onze beslissingen beïnvloeden door anderen. Er is steeds wel iemand die op deze manier jouw succes in de weg staat. Wie zijn deze boosdoeners?
Je vindt jezelf best creatief, maar is dat wel zo? Overloop de volgende kenmerken en ontdek hoe het gesteld is met jouw verbeeldingskracht en inventiviteit.
Gewoon zo veel mogelijk brieven versturen, is geen goede sollicitatietactiek. Het draait daarentegen wel om jezelf te kunnen verkopen. 7 tips die je helpen!
Vrienden hebben op Facebook, Twitter en LinkedIn is niet moeilijk. Maar uit dit netwerk een professioneel voordeel halen is een ander paar mouwen.
Vandaag is het moeilijker om aan werk te raken dan in tijden van economische hoogconjunctuur. Net daarom is een andere tactiek vereist dan vroeger.
De meest gestelde vraag op een sollicitatiegesprek? 'Stel jezelf eens voor'. Maar hoe antwoord je daar nu correct op? Wij pluisden het voor je uit.
Soms zitten mensen niet op de juiste plaats. Een typisch voorbeeld daarvan is de baas die bovenaan de ladder staat, maar niet capabel is. Klinkt bekend?
Of er nog werk is in de bouwsector? Absoluut. Er is helaas weinig doorstroming van jonge afgestudeerden met stielkennis. Komt daar nog verandering in?