“Telenet Group is een bedrijf waar de ideeën uit het muurbehang komen”, glimlacht Filip Nuyts. Als hoofd van de digital engagement tribe geeft hij leiding aan ongeveer 180 software-ingenieurs, testers, designers en productmanagers. Samen maken zij de digitale kanalen van Telenet Group zo gebruiksvriendelijk mogelijk. “Het is heel fijn om zoveel energie sturing te geven.”
“We hebben echt een topteam, dat slim gebruik weet te maken van alle beschikbare bronnen”, beaamt Gitte Beda. Twee jaar geleden studeerde ze af als handelsingenieur en ging ze bij Telenet Group aan de slag als data-analist. “Telkens komt het erop aan om met analyses te bepalen welke ideeën echt potentieel hebben.” Zo ondersteunt Gitte een team dat modellen ontwikkelt, bijvoorbeeld om connectiviteitsproblemen te voorspellen.
Telenet Group wil een voortrekker zijn op het vlak van generatieve AI. “Terwijl sommige bedrijven GenAI zien als een hype of nog wachten tot de algoritmes robuuster zijn, maakte Telenet Group de keuze om er honderd procent voor te gaan”, vertelt Filip. “We moedigen iedereen aan om te experimenteren met op AI gebaseerde tools. De komende maanden rollen we Copilot uit als persoonlijke assistent voor elke medewerker.”
De collega’s van het contactcenter maken al gebruik van een AI-assistent die Telenet Group intern ontwikkelde. De tool haalt vlot een pasklaar antwoord uit de database, wat de dienstverlening efficiënter maakt. “Het geeft echt een heel goed gevoel om te zien dat onze job resulteert in een heel concrete, operationele oplossing”, zegt Gitte. “Verschillende andere tools – ook enkele commerciële – zijn in de maak.”
Het zorgt alvast voor veel enthousiasme in de kantoren – en niet alleen bij het datateam. “Iedereen wil met die nieuwe technologie aan de slag. Vandaag om collega’s te ondersteunen, en morgen ook voor onze klanten.” Filip knikt. “Daarbij zijn we qua capabiliteiten ook heel geavanceerd”, zegt hij. “Als dataspecialist kom je hier in een speeltuin terecht.” Op twee jaar tijd werkte Gitte al op vier projecten. “Het toont aan hoeveel opportuniteiten er zijn.”
Gitte en Filip spelen een sleutelrol in het creëren van een digitaal inclusievere maatschappij. Niet alleen door producten te optimaliseren op het vlak van inclusiviteit, maar ook met projecten die niet louter op telecom gericht zijn. “Op metaniveau ontwikkelen we tools waarmee we proactief klanten kunnen contacteren. Dat we zo met data omgaan, biedt een grote meerwaarde voor wie minder snel hulp zoekt.”
“Heel herkenbaar voor alle Telenet-medewerkers is verder dat je niet naar een familiefeest kan gaan zonder een vraag te krijgen over één van onze producten”, lacht Filip. “Je kan niet om digitale inclusie heen. Telenet Group doet op dat vlak veel meer dan wettelijk van ons verwacht wordt, met bijvoorbeeld zestien uur vrijwilligerswerk per medewerker, waarbij we deelnemen aan projecten zoals de Digitale Duik. Want we willen niet voorbijgaan aan de noden van een groot deel van de maatschappij.”
Ontvang nieuwe 'Telenet' jobs meteen in je mailbox.