1 op de 10 bedrijfswagens niet gebruikt voor woon-werkverkeer
Dat is een opvallende vaststelling. Te meer dat het aantal werknemers met een bedrijfswagen die ook privé mag gebruikt worden, de voorbije 5 jaar met 50% is gestegen.
De auto is alomtegenwoordig, en niet alleen in het straatbeeld. Het verkeer raakt steeds vaker in de knoop, en waarschijnlijk verlies je alsmaar meer tijd door de ellenlange files. Daar wil de regering dringend iets aan doen. Vorig jaar werd het ‘Cash for Car’-principe ingevoerd, ook wel de mobiliteitsvergoeding genoemd. Het doel was om zoveel mogelijk bedrijfswagens van de baan te halen, maar dat blijkt niet zo eenvoudig. Slechts 65 op 100.000 auto’s werden ingeruild voor een som geld. Daarom komt er binnenkort iets nieuws: het mobiliteitsbudget. Maar wat is wat precies?
Met de ‘Cash for Car’-maatregel kun je als werknemer je bedrijfswagen inruilen voor een maandelijks geldbedrag. Die som wordt net zo voordelig belast als de auto die je van je werkgever krijgt. Klinkt veelbelovend, maar er zitten een paar addertjes onder het gras:
Voor wie is de mobiliteitsvergoeding dan wel een goede maatregel? Voor mensen die hun bedrijfswagen weinig gebruiken. Als je bijvoorbeeld niet ver van je werk woont, of wanneer je je wagen niet nodig hebt om je job te doen. Ook voor gezinnen waar al twee bedrijfswagens in de garage staan, is de geldoptie interessant. Al helemaal als je als gezin perfect met één auto kunt leven.
Het allerbelangrijkste bij ‘Cash for Car’ is om te weten hoeveel je bedrijfswagen je oplevert, én hoeveel geld je ervoor in de plaats zou krijgen. Als je kiest om je bedrijfswagen in te leveren, dan is de kans groot dat je een nieuwe auto moet kopen. De kosten die daarbij komen kijken – de aankoop, het onderhoud, de verkeersbelasting, de brandstof – heb je met een bedrijfswagen helemaal niet.
Het alternatief voor de mobiliteitsvergoeding is het mobiliteitsbudget. Dat bestaat sinds 1 maart 2019. Daarmee kun je je bedrijfswagen inruilen voor een jaarlijkse som geld waarmee je helemaal zelf je vervoer regelt. In het budget zitten niet alleen de kosten voor de bedrijfswagen zélf, maar ook de brandstofkosten, verzekeringspolis, CO2-bijdrage, … De zogenoemde total cost of ownership dus. Let wel: het is de bedoeling om te kiezen voor duurzaamheid. De opties zijn: een elektrische of CO2-arme wagen, een elektrische fiets of een abonnement voor het openbaar vervoer.
Het deel van het budget dat op het einde van het jaar niet opgebruikt wordt, kun je laten uitbetalen. Maar ook hier is er een ‘maar’ aan verbonden: op het overgebleven bedrag betaal je wel 38,07 % aan sociale bijdragen. Het mobiliteitsbudget is dus in principe het kleine broertje van de mobiliteitsvergoeding. Al is er één duidelijk verschil: de vergoeding bant de bedrijfswagen resoluut, terwijl het budget ze toch nog mogelijk maakt.
(dt/em) - Bron: Acerta / De Morgen / Vlaanderen.be
18 juli 2016Dat is een opvallende vaststelling. Te meer dat het aantal werknemers met een bedrijfswagen die ook privé mag gebruikt worden, de voorbije 5 jaar met 50% is gestegen.
Vandaag rijdt 1 op 5 van de bedienden in België met een auto van het werk rond. Dat is een stijging van ruim 10% ten opzichte van een jaar eerder.
Een overzicht van 5 duurzame alternatieven voor de bedrijfswagen die ook financieel interessant zijn voor werknemer én werkgever.
Een degelijk loon, aangevuld met een mooie bedrijfswagen? Dat is voor één op drie bedienden het geval in België.
De regering-Michel is het eens geworden over de invoering van een mobiliteitsbudget. “Maar toch zijn wij niet enthousiast”, luidt het bij Acerta.
Vorig jaar startte het departement zijn traject om als Baanbrekende Werkgever zijn arbeiders meer inspraak te geven. De eerste resultaten zijn intussen duidelijk zichtbaar.
Anno 2023 zijn bij het solliciteren een cv, en eigenlijk ook een motivatiebrief, nog altijd aangewezen. En aan dat cv besteed je best de nodige aandacht.
Volgens onderzoek voelt 89% van de werknemers zich soms gestresseerd op de werkvloer. De redenen kunnen divers zijn, al wordt één factor wel verrassend vaak aangehaald…
Corona heeft bedrijven doen nadenken over hun kantoorgebouw. Die zijn vaak hipper of luxueuzer dan ooit tevoren.