In 5 stappen naar de ideale werkomgeving
Onze werkplek verandert voortdurend. Maar wat is nu eigenlijk de ideale werkomgeving? Professor Veerle Hermans geeft tips...
ADHD wordt vaak – ten onrechte – gezien als een aandoening waar alleen mannen mee te maken krijgen. Het percentage mannen met ADHD ligt wel degelijk hoger, maar veel meisjes en vrouwen zijn jarenlang niet gediagnosticeerd omdat ADHD er bij hen anders uitziet. Mannen vertonen vaak een combinatie van fysieke drukheid en mentale drukheid.
Het ‘gebrek’ aan aandacht uit zich bij meisjes echter niet zozeer in fysieke hyperactiviteit, maar eerder in verstrooidheid, een onrustig gevoel ervaren en moeite hebben om je te organiseren en zaken goed af te ronden. Of je nu een man of een vrouw bent, al deze uitdagingen hebben ongetwijfeld betrekking op je dagelijkse werk.
Druk? Sta even stil… voor deze 4 tips
Heb je ADHD? Dan is de kans groot dat je niet van routinematige taken houdt. Jouw dag mag gevarieerd zijn, liefst steeds weer een beetje anders. En toch is er ook nood aan structuur, want zonder duidelijke afspraken en heldere gesprekken gaat het werk – voor jouw gevoel – alle kanten op.
Vraag gerust andere mensen om hulp als je moeite hebt met je planning aan te houden. Maar probeer wel altijd een stukje autonomie te bewaren.
Lees ook: 8 tips voor een gestructureerde werkdag
Zoek de rust op en zorg voor zo weinig mogelijk afleiding. Niet te veel rust, want dat maakt je werk weer saai. Maar kies, als je werkplek dat toelaat, voor vaste momenten waarop je bewust even de afleiding opzoekt, om je vervolgens weer met nieuwe energie op je werk te storten.
Een groot landschapskantoor? Dat vermijd je liever. Een kleiner kantoor met slechts enkele collega’s in de buurt is veel beter voor je concentratie. En wat betreft de technologie waar je je mee omringt: hoe minder geluidjes en biepjes, hoe beter. Maak er een punt van om maar twee tot drie keer per dag je berichten en e-mails te lezen en voor de rest je notificaties op stil te zetten.
Hoe blijf je geconcentreerd: 6 tips
Vertel je leidinggevende en nabije collega’s zeker over jouw ADHD-diagnose en eventueel ook over de kenmerken ervan. Zo is iedereen die dagelijks met je samenwerkt op de hoogte van de zaken waar jij wellicht tegenaan loopt en kunnen ze helpen om je werksituatie zo prettig mogelijk te maken.
Wist je bijvoorbeeld dat mensen met ADHD vaak meer behoefte hebben aan positieve aandacht en positieve prikkels? Dat komt onder andere doordat hun hersenen minder snel dopamine aanmaken en daardoor sneller op zoek gaan naar een nieuwe beloning.
En ADHD zorgt er ook voor dat je vaak ‘zonder filter’ spreekt en weleens iets ongepasts kunt zeggen. Als je collega’s en werkgever hiervan op de hoogte zijn, kunnen ze jouw gedrag met veel meer begrip de ruimte geven.
TEST: Hoe snel ben jij afgeleid op je werk?
(ZINNIG) - Bron: Intermediair
22 februari 2023Onze werkplek verandert voortdurend. Maar wat is nu eigenlijk de ideale werkomgeving? Professor Veerle Hermans geeft tips...
Bijna de helft van de Belgische bedrijven beschouwt diversiteit en inclusie als een prioriteit. De investeringen en inspanningen in dit domein nemen toe.
Ria Van Den Heuvel, directeur van ZitStil, wil dat werknemers en werkgevers anders omgaan met ADHD op de werkvloer.
We laten ons snel afleiden door prikkels. Terwijl we een stuk efficiënter werken als we ons kunnen concentreren. Dus: hoe houden we onze concentratie vast?
Heb je een overload aan workload en geen tijd om je werk te verwerken? Dan is het hoog tijd om eens op de pauzeknop te drukken. Met deze tips kom je tot rust!
Moeite met organiseren? Het helpt om efficiënter te werken. Deze tips helpen je om jezelf beter te organiseren. Kies degene uit die voor jou werken.
Wil je graag wat meer structuur brengen in je werk? Dan hebben wij een aantal praktische tips waarmee jij je werkdag succesvol kan plannen.
Hoe komt het nu eigenlijk dat kantoorgeluiden de ene helemaal niet storen, en de andere er simpelweg woest van wordt?
Word je regelmatig uit je werkritme gehaald? Geen nood: je kan er iets aan doen.