Hoe omgaan met complimenten over jouw werk?
Hoe reageer jij wanneer je een opsteker krijgt over jouw werkprestaties? “Veel werknemers voelen zich ongemakkelijk en weten zich geen houding aan te nemen.”
Het is verbazingwekkend wat de eenvoudige woorden "dank je" teweeg kunnen brengen. Onderzoek toont aan dat een welgemeende "bedankt" ervoor zorgt dat klanten meer uitgeven, dat werknemers meer bereiken en dat leveranciers op tijd betalen. Af en toe een blijk van waardering geven, is ontzettend belangrijk om mensen te motiveren. De volgende 8 manieren kunnen je helpen om klanten, medewerkers en anderen te bedanken …
Focus je dankbaarheid op iets concreets dat diegene die je wil bedanken, bereikt heeft. In plaats van te zeggen "Bedankt voor het goede werk!" is het effectiever en geschikter om het specifiek te maken en dingen te zeggen als "Bedankt om me gisteren te helpen bij het sluiten van die deal". Apprecieer het en toon je waardering wanneer anderen meer doen dan wat eigenlijk van hen verwacht wordt.
Een specifieke "bedankt" zegt veel meer dan een algemene én doet de motivatie en productiviteit van mensen alleen maar toenemen. Uit een peiling van TJinsite blijkt dat meer dan 35% van de respondenten het gebrek aan erkenning voor hun werk de grootste rem vinden op hun productiviteit.
Check: 5 tips voor meer erkenning op het werk
Zet je trots opzij en vind niet alles vanzelfsprekend wat collega's, bazen of anderen voor jou doen. Ook al behoren sommige zaken tot routineklussen, zeg regelmatig "dank je" aan diegenen die dagelijks bepaalde zaken voor jou gedaan krijgen. Het wordt geapprecieerd dat je openlijk toegeeft dat je bepaalde 'logische' inspanningen en tijd waardeert.
Wanneer was de laatste keer dat je een handgeschreven (bedank)brief kreeg? In het socialmediatijdperk is de kans groot dat dit al een hele tijd geleden is. Onderschat echter de positieve invloed niet van een handgeschreven brief of kaartje.
De tijd nemen om een doordachte brief te schrijven toont een grotere waardering dan een vluchtig getypte e-mail of sms. Aangezien de handgeschreven brief bijna uitgestorven is, zal die extra moeite niet ongemerkt voorbijgaan en ontzettend worden gewaardeerd.
Extra: De 10 beste complimentjes om je collega's te geven
Als je iets niet meent, zeg het dan ook gewoon niet. Mensen merken meteen wanneer iemand "dank je" zegt, maar het eigenlijk niet meent. In dezelfde categorie: zeg geen "dank je" tegen iemand die het niet verdient. Als je iedereen steeds bedankt voor het minste, zullen je woorden na een tijdje niet veel betekenis meer hebben en komen ze ongeloofwaardig over wanneer het echt menens is.
Soms kan het interessant zijn om een bepaalde concrete waarde aan je dankbaarheid toe te voegen. Organiseer bijvoorbeeld voor goede klanten een 'bedankdag' met grote kortingen en giveaways voor de trouwste fans. Bied gratis verzending aan voor online bestellingen. Nodig een collega uit om samen naar de film te gaan, wanneer jullie samen hard aan een project hebben gewerkt en hij of zij je goed geholpen heeft.
Soms zijn woorden nu eenmaal niet genoeg. Concrete gebaren doen vaak wonderen. Als klanten weten dat jij steeds je uiterste best doet om hen te bedanken, dan heb je meer kans dat ze jou verkiezen boven je concurrenten.
Geschenken geven en ontvangen: Wat zijn de etiquetteregels?
Het is gemakkelijk om de mensen die je dagelijks ziet en waarmee je nauw samenwerkt, te waarderen en te bedanken. Maar het is ook belangrijk om dankbaar te zijn voor mensen die vaak over het hoofd worden gezien, maar die toch van cruciaal belang zijn voor de organisatie.
Een beetje moeite doen, zoals een bedankbrief schrijven of een stukje taart uitdelen, wordt bewonderd en zegt veel over je eigen persoonlijkheid.
Als je belangrijke klanten of goede collega's wil bedanken, probeer dan eens een origineel bedankgeschenk. Overweeg streekproducten of laat een gepersonaliseerd cadeau maken. Sommige mensen krijgen zoveel geschenken het hele jaar door dat je beter een cadeau geeft dat opvalt, zonder dat je daarvoor vele euro's moet neertellen.
Iemand bedanken voor het minste zal de impact van je waardering temperen. Net zoals dat het geval is wanneer mensen te vaak "ik zie je graag" zeggen. Ook een subtiele knipoog of glimlach is een klein, maar mooi gebaar om waardering te tonen.
Ontdek ook: Zakelijk flirten in 7 stappen
(nm) - Bron: Entrepreneur.com
Hoe reageer jij wanneer je een opsteker krijgt over jouw werkprestaties? “Veel werknemers voelen zich ongemakkelijk en weten zich geen houding aan te nemen.”
2020 heeft schade aangericht aan het werkleven. Wie zijn job kon houden moet dus dankbaar zijn? Zeker. Mag je ook nog kritisch zijn over je werkgever? Absoluut.
Ruim 1 op de 4 werknemers krijgt nooit een compliment. Toch is waardering krijgen erg belangrijk!
1 maart is het complimentendag, een dag die door werkgevers én werknemers wordt aangegrepen om hun personeel of collega’s extra waardering te tonen.
Het geluk zit vaak in de kleine dingen, ook op de werkvloer. Bij Bright Plus vroegen ze aan de collega’s wat die kleine werkgelukjes voor hen betekenen.
Complimentjes over het werk motiveren en zorgen ervoor dat we ons meer gewaardeerd voelen. Toch hoort een kwart van de werknemers ze nooit.
Verstuur jij je werkmails als een pro of eerder als een amateur? Mailen als een baas: zo doe je het!
Dank je. Die twee woorden - of een variant erop - blijkt de nummer 1-zin in succesvolle relaties...
De Nationale Bank van België (NBB) bewijst dat werken bij een centrale bank en toezichthouder dynamisch en uitdagend is, en tegelijk veel mogelijkheden biedt. Het vernieuwde competentiewoordenboek van de NBB zorgt ervoor dat medewerkers de handvatten krijgen die ze nodig hebben om hun loopbaan gericht te oriënteren en hun volle potentieel te benutten.