Hoe krijg ik weer grip op mijn werkdag?
Om weer controle over je werk te krijgen is het cruciaal om keuzes te maken. De EFFECT- methode van Time Management Company helpt je hierbij ...
De meesten onder ons kunnen zich het beste concentreren tijdens de ochtenduren. Denk hieraan bij het opstellen van je planning. Zo kun je die vroege focusuren het beste besteden aan grote en moeilijke taken. E-mailen, vergaderen en bellen zijn voorbeelden van taken die niet veel aandacht vergen. Deze kun je dus beter na de middag of aan het einde van je werkdag inplannen.
We werken heel wat uren al starend naar ons computerscherm. Hoe langer je dit achter elkaar doet, hoe minder aandachtig je wordt. Om je brein de nodige rust te gunnen, kun je de 20-20-5 regel toepassen. Dit houdt in dat je om de 20 minuten zo'n 20 seconden lang naar een object kijkt dat ongeveer 5 meter van je verwijderd staat.
Iedereen heeft wel enkele saaie routinetaken. Als je ze snel wilt afwerken, is het een prima idee om deze routinetaken een vaste plaats in de weekagenda te geven. Probeer ook goed in te schatten hoeveel tijd deze klussen maximaal in beslag mogen nemen. Als je dit consequent blijft naleven, train je je hersenen om sneller te werken.
Gebruik een 'werk browser' en een 'privé browser'. Voorbeelden van browsers zijn Google Chrome, Firefox, Safari enzovoort. In je werk browser zet je enkel bladwijzers met software en sites die je nodig hebt voor het uitoefenen van je job.
Webpagina's die je kunnen afleiden zoals Facebook blokkeer je in je werk browser en behoren tot je privé browser. Sites blokkeren kun je gemakkelijk met tools zoals Freedom of StayFocusd.
Multitasken is geen goed idee. Velen onder ons doen het, maar uit onderzoek van de Universiteit van Utah blijkt dat slechts 2 procent in onze samenleving efficiënt kan multitasken. Een andere studie aan de Stanford Universiteit toont aan dat multitaskers sneller afgeleid zijn, minder kwaliteit afleveren en langer aan taken werken.
Aan het einde van elke werkdag stel je best een to-do lijst op voor morgen. Het helpt je om prioriteiten te stellen en het geeft je een overzicht van al het werk dat je moet doen. Dat is belangrijk omdat zo'n overzicht de choas in je hoofd vermindert. Deel je to-do's in volgens prioriteit zodat je perfect weet waar je aan toe bent. Op die manier kan je je volledig focussen op je huidige taak.
Om je goed te kunnen focussen, is een evenwichtige levensstijl nodig. Gevarieerd eten, voldoende slapen en bewegen zijn erg belangrijk. Ook mentaal heeft je brein de nodige rust nodig. Neem daarom je werk niet mee naar huis.
Het aantal burn-outs blijft stijgen en dit kan je enkel vermijden door genoeg te ontspannen. Bovendien zorgen overuren er zelden voor dat je meer werk gedaan krijgt, maar wel dat je je taken opschuift en je dus trager werkt.
(tc) - Tim Christiaens is de oprichter van de Time Management Company en auteur van Win Tijd Op Jouw Manier. Hij is een expert in time management en coacht medewerkers in tijdsbeheer.
Heb je interesse om efficiënter te gaan werken? Schrijf je dan in voor de open opleiding. Lezers van Jobat ontvangen 10% korting.
Om weer controle over je werk te krijgen is het cruciaal om keuzes te maken. De EFFECT- methode van Time Management Company helpt je hierbij ...
Het is vaak niet makkelijk om op een drukke werkplek steeds je productieve zelf te zijn. Enkele tips waarmee je wél het maximum uit je werkdag kan halen!
Wil je graag wat meer structuur brengen in je werk? Dan hebben wij een aantal praktische tips waarmee jij je werkdag succesvol kan plannen.
Succesvoller worden? Dat betekent dat je vroeger uit bed moet. Dat beweert de Amerikaan Hal Elrod in zijn boek ‘Miracle Morning’.
Concentratieproblemen op het werk? Maak eens tijd voor een wandeling in een groene omgeving.
Geloof het of niet, maar een werkdag zou nooit voor 10u mogen beginnen, en daar zijn zelfs nog wetenschappelijk verantwoorde redenen voor ook!
In de huidige, vluchtige maatschappij is het niet altijd makkelijk om je focus te houden. Hoe de controle en het overzicht niet te verliezen?
Een warmere kantoortemperatuur kan de productiviteit van vrouwelijke werknemers aanzienlijk opdrijven.
Partena Professional heeft de banden van haar werknemers versterkt dankzij holacratie.