Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 938

Volgende
Volgend artikel:

Eindeloze mogelijkheden bij PepsiCo

6 typische Millennials uitspraken en wat ze écht betekenen

Wie regelmatig met Generatie Y (ook wel Millennials, Net Generation en Generation Next genoemd) praat, zal zich wel eens afvragen wat ze nu eigenlijk bedoelen met hun vage uitspraken.
#

Wie zijn ze?

Generatie Y is de opvolger van Generatie X en omvat de generatie die werd geboren na 1982. De Millennials scoren over het algemeen beter op het vlak van ondernemerschap en initiatief nemen dan hun voorgangers. Verder zijn ze zich ook erg bewust van de wereld om hen heen. Ze zijn erg gedreven en op zoek naar uitdagingen. Hoe sneller ze kunnen klimmen in hun carrière, hoe beter, met als nadeel dat ze ook erg ontvankelijk zijn voor burn-outs en bore-outs.

Ze spreken de taal van snel succes en het internet, en ze dragen authenticiteit, openheid en ervaringen hoog in het vaandel.

Wat bedoelen ze?

Wie wel eens met deze Millennials samenwerkt en niet tot dezelfde generatie behoort, zal zich soms afvragen wat ze nu eigenlijk willen zeggen. Begin je er op te letten, dan zal je horen dat ze vaak in code spreken en dat die niet altijd even gemakkelijk te begrijpen is.

Enkele veelgebruikte uitspraken ontsluiert:

1. “Dat zou kunnen werken...”

Dit betekent eigenlijk: “Ik denk helemaal niet dat dit echt zal lukken, maar ik wil niet onbeleefd zijn en je vertellen dat dit een slecht idee is.” Millennials hebben een collaboratieve persoonlijkheid. Als je hen benadert met een idee of taak waar ze geen deel van hebben uitgemaakt, gaan ze niet gewoon knikken, lachen en “oké” zeggen, al helemaal niet als ze niet akkoord zijn met het voorstel.

Dit tactvolle antwoord is dus een manier voor hen om de conversatie te openen voor alternatieven en deze te bespreken, zodat er alsnog een akkoord kan gevonden worden.

2. “Ik stel feedback op prijs”

Hier vragen ze niet om een vals compliment zoals “goed gedaan” of “dat is perfect”. Al willen ze zeker ook niet volledig afgekraakt worden. Ze willen dat je hen specifiek uitlegt wat ze juist hebben gedaan (appreciatie) en waar ze kunnen groeien en zichzelf verbeteren (evolutie).

Ze vragen je om aandacht te besteden aan hun carrière. Ze vragen om coaching en begeleiding, iets dat ze al heel hun leven krijgen. Ze verwachten het. Ze zien deze coaching niet als een teken van zwakte, maar eerder als hun weg naar grotere dingen, hun manier om meer te bereiken en het meeste uit hun potentieel te halen. Geef hen daarom de feedback die ze willen (op de manier die ze willen), zodat ze je verwachtingen zelfs kunnen overstijgen.

3. “Misschien moeten we het zo eens proberen”

Dit is opnieuw een verdoken manier om te zeggen “Ik vind je idee eigenlijk helemaal niet goed, maar ik wil je gevoelens niet kwetsen, dus ga ik gewoon een alternatief voorstellen.”

4. “ ‘tuurlijk”

Een kort antwoord in één of in een half woord, wat zoveel wil zeggen als “Ik zal het wel doen, maar ik ben er niet echt enthousiast over.”

Millennials zouden liefst van al alleen maar betekenisvol werk doen. Als ze een taak krijgen toegewezen die hen niet echt uitdaagt, kunnen ze maar moeilijk hun echte gevoelens daarover verbergen. Ze beperken de communicatie hierover dan ook tot een minimum.

5. “Waarom doen we dit ook al weer?”

Dit valt te vertalen naar “Help mij om het groter plaatje te begrijpen, want ik zie niet helemaal hoe dit een goede besteding van mijn tijd is”. Wanneer je heel je leven gecoacht en begeleid bent, worden dingen vaak uitgelegd op een manier die ook aantoont hoe deze zaken bijdragen tot je persoonlijk succes.

Ziet een Millennial niet meteen hoe een taak uiteindelijk bij zal dragen tot persoonlijk succes of de ontwikkeling van de carrière, zullen ze hulp willen om dat toch te kunnen zien. Hen doen begrijpen hoe belangrijk een taak is voor het succes van de organisatie, en hoe dat dan weer bijdraagt tot hoe hun prestaties geëvalueerd zullen worden, kan helpen om hen te motiveren voor een taak. Ze zullen enthousiaster zijn om te doen wat van hen gevraagd wordt als ze het grotere plaatje zien.

6. “(Dat is) interessant”

Oftewel hun manier om een conversatie af te sluiten. Wat ze echt zeggen? “Eigenlijk is dit helemaal niet interessant en wil ik hier echt niet dieper op ingaan.” Misschien dat het helpt om uit te breiden over het onderwerp en hen ook hier weer het grotere plaatje te laten zien.

Ze gaan misschien niet altijd het onderliggend verband zien, waardoor ze niet snappen waarom jij zo enthousiast bent over wat je aan het vertellen bent, maar ze willen niet onwetend overkomen. Geef je hen meer context, dan zullen ze misschien meer geneigd zijn om verder in discussie te gaan of de conversatie verder te zetten.

Leer je de verdoken boodschappen van de Millennials decoderen, dan zal je hun drijfveren beter begrijpen en zo jullie interacties kunnen verbeteren en in je voordeel gebruiken.

(sjv) – Bron: Inc.com 

5 augustus 2015
Anderen bekeken ook