Gelukkig op het werk
Vorige

1 van 1068

Volgende
Volgend artikel:

Jongeren op de werkvloer: wat zijn de misverstanden over Gen Z?

6 tips voor een fijne werkplek

Je goed in je vel voelen op het werk begint vaak bij de omgeving. Een inspirerende werkplek kan het humeur en de productiviteit een aardige boost geven. In de praktijk is een bezoek aan een kantoorgebouw echter vaak een reis terug in de tijd, waar muffe meubels en grijze muren welig tieren.

Maar hoe ga je nu concreet te werk om je werkplek te pimpen? Manutan, een postorderbedrijf gespecialiseerd in alles wat met kantoorinrichting te maken heeft, zette enkele handige en makkelijk realiseerbare tips op een rijtje.

1. Breng een beetje thuis mee naar het werk

Een fijne werkplek is voor iedereen anders, het kan dan ook van grote meerwaarde zijn om een persoonlijke touch toe te voegen aan je werkplek. Dit kunnen foto’s zijn van vrienden en familie, een vakantiesouvenir, of je lievelingsplant. Planten en groen hebben sowieso een positief effect op mensen. Het fleurt de boel op en ze zijn nog goed voor de luchtkwaliteit ook!

2. “Dag, licht!”

Licht, en vooral daglicht, maakt je gelukkiger en een goed belichte werkplek maakt je een pak productiever. Een goede bureaulamp kan al veel betekenen, maar er bestaan ook andere oplossingen. Op plaatsen waar nauwelijks natuurlijk daglicht komt, kan je opteren voor een wolkenplafond. Met een systeem van ultradunne LEDpanelen wordt het daglicht als het ware bij jou op het werk binnengebracht.

wolkenplafond

3. Sick-buildingssyndroom? Nee bedankt!

Een onfrisse en ongezonde lucht werd in een eerdere enquête van Manutan door werknemers aangeduid als derde grootste ergernis op het werk. Soms kan het zelfs zo ver gaan dat mensen er echt ziek van worden, die ziekte heet dan het Sick-buildingssyndroom.

Als het luchtverversingsysteem van het gebouw niet optimaal is, kan een simpele ventilator al veel betekenen! Wel oppassen dat hij niet te veel afleidend lawaai maakt. Verder kunnen wat leuke planten ook bijdragen tot een gezondere werkatmosfeer.

4. Oordopjes: concentratie zoals het hoort

Volgens de eerder genoemde enquête van Manutan is lawaaioverlast op het werk de allergrootste ergernis van werknemers. Het is dan ook sterk aan te raden steeds een setje oordopjes bij de hand te hebben. Voor sommige mensen betekent werken in stilte een grote productiviteitsstijging omdat ze veel geconcentreerder kunnen werken. Ook wanneer er weeral eens onverwacht straatwerken aan de gang zijn onder het raam van je bureau.

5. Fittere werknemers zijn betere werknemers

Werknemers slijten vaak uren per dag aan hun bureau, wat heel wat gezondheidskwaaltjes met zich kan meebrengen. 69% van de werknemers meent dat ergonomisch meubilair bijdraagt tot meer werkplezier. Er bestaan heel wat oplossingen zoals een ergonomische bureaustoel en een verstelbaar bureau, maar ook simpele accessoires zoals een ergonomisch toetsenbord of een voetensteun kunnen maken dat je het helemaal ziet zitten om fit aan de slag te gaan.

6. Chill-out!

Zelfs met oordopjes in is geconcentreerd blijven geen sinecure, daarom is het belangrijk af en toe even te ontspannen. Zoek zeker ergens een ontspanningsplek om even te ‘chillen’ met de krant of een spelletje te spelen met je collega’s. Daarna kan je met een fris hoofd terug overgaan tot de orde van de dag. Is er nergens een rustige plek? Wat zitzakken en een boekenkast en je bent vertrokken!

In Zweden kennen ze de gewoonte van de ‘fika’, daarbij nemen alle werknemers om 10u en om 15u samen een koffiepauze. Het verbetert de groepssfeer en men is daarna veel creatiever en productiever, excuses genoeg dus voor (af en toe) een verdiende pauze.

(mr)

7 maart 2019
Anderen bekeken ook