4 manieren waarop perfectionisme je carrière hypothekeert
Veel mensen zijn zich er niet van bewust hoezeer perfectionisme hun professionele leven bepaalt.
Ben jij die collega die altijd maar bijkomende last minute opdrachten krijgt van z’n collega’s of baas? Dan is de kans groot dat ze jou een collegiale en multigetalenteerde superman of -vrouw vinden die alles kan. Toch is de kans nog groter dat ze die taakjes net naar jou doorschuiven omdat je toch nooit “nee” durft te zeggen.
“Nee” zeggen is niet altijd gemakkelijk, en ook in een professionele relatie is het niet altijd vanzelfsprekend. Als werknemer voer je nu eenmaal de taken uit die in je jobfunctie omschreven staan.
Negatief antwoorden op de vraag om een bijkomende taak uit te voeren kan daarom oncollegiaal of zelfs als een werkweigering overkomen. Stel jezelf daarom eerst een aantal vragen vooraleer je effectief “nee” zegt.
Ontdek: Waarom ‘nee’ zeggen tegen je baas zo moeilijk is
Niks mis met een keertje een taak van iemand anders over te nemen. Teamwork makes the dream work en door elkaar te helpen en het werk te verdelen wanneer nodig kun je heel wat bereiken.
Toch is het geen abnormale vraag: door die te stellen, kun je voor jezelf uitmaken of je wel de kennis en vaardigheden hebt om de klus te klaren. Indien niet, is het misschien een beter idee om hier een andere collega voor in te schakelen.
Een collega uit de nood helpen is een mooie en nobele daad en maakt van jou een fijne collega. Zorg er wel voor dat die extra taken niet binnensluipen in je dagdagelijkse takenpakket en dat het geen vanzelfsprekendheid wordt dat jij die telkens weer op jou neemt.
Last but not least: goede wil is fijn, maar wanneer dat ten koste gaat van je eigen workload en planning is het geen goed idee om nog een opdracht in je overvolle agenda te proppen.
CHECK: Vertel je baas in deze 3 stappen dat de werkdruk te hoog is
Ondanks de negatieve connotatie die “nee” zeggen heeft, is het in bepaalde gevallen toch wel een slim antwoord. Het kan zelfs positief uitdraaien voor jou.
Door voor jezelf op te komen, stel je je grenzen en zorg je ervoor dat je niet overwerkt of overspannen geraakt of op lange termijn een burn-out krijgt: win-winsituatie voor jou én je baas. Het levert jou ook zelfrespect en zelfs respect van andere collega’s op omdat je laat zien dat je goed bent in het managen van je eigen workload, m.a.w. jouw eigen takenpakket komt op de eerste plaats.
Lees ook: Je krijgt meer ‘ja’ als je ‘nee’ kan zeggen
Heb je het toch soms nog moeilijk om “nee” te zeggen op het werk? Laat je dan inspireren door onderstaande tips en zeg “nee” wanneer het nodig is.
Kun je er toch niet onderuit en komt de extra taak alsnog op jouw to-dolijst? Zoek dan een compromis die voor beide partijen haalbaar is, bv. recup voor het overwerk of het uitstellen van een deadline die hierdoor niet gehaald kan worden.
Extra: Sorry, maar we zeggen te vaak sorry op de werkvloer
(fd)
6 maart 2023Veel mensen zijn zich er niet van bewust hoezeer perfectionisme hun professionele leven bepaalt.
Druk druk druk … allemaal goed en wel, maar wat als je de werkdruk niet meer aankan? Hoe breng je die boodschap op een professionele manier over aan je baas?
We worden zonder grenzen geboren, maar grenzen stellen en je bewust worden van jouw grenzen is enorm belangrijk voor goede werkrelaties.
Een portie inzet, initiatief en enthousiasme kunnen goed zijn voor je professionele carrière. Toch hoef je niet altijd gewillig “ja” te zeggen tegen je baas ...
Honderd keer op een dag ‘sorry’ zeggen … het heeft écht geen zin. Sterker nog: het maakt de dingen alleen maar erger. Ontdek waarom.
Probeer geen gewoonte van overwerken te maken, voor je het weet, zit je met een burn-out. Maak snel komaf met al dat overwerken aan de hand van deze tips!
Een toxische werkomgeving. Hoe herken je die? En vooral: wat kan je eraan doen?
In bepaalde omstandigheden kan overwerk een noodzakelijk kwaad zijn. Maar wat als je vele overuren als vanzelfsprekend beschouwd worden?
Hoe vaak zeg jij ‘ja’ terwijl je ‘nee’ denkt? Regelmatig? Dan is er werk aan de winkel. Want wie ‘nee’ kan zeggen, is gelukkiger...