6 soorten bazen en hoe ermee om te gaan: dé handleiding
Niemand is perfect, ook je baas niet. Er bestaan zes typen bazen en elk hebben ze hun eigen handleiding…
Een ronkende jobtitel, een prettig loon, een leuke werkomgeving en veel mooie beloftes… Wanneer je een soortgelijke jobaanbieding krijgt, zou je voor minder een gat in de lucht springen. Toch kun je maar beter met beide voetjes op de grond blijven. Daar waar de schone schijn verdwijnt, verschijnt vaak de realiteit. En die is niet altijd rozengeur en maneschijn.
Deze 4 bedrijven kun je best vermijden.
Zie je regelmatig dezelfde fantastische vacatures staan op hun website? Lijkt het alsof het personeelsbestand om de zoveel tijd een update krijgt? Krijg je maar geen feedback na je eerste sollicitatiegesprek? Dan heb je hoogstwaarschijnlijk te maken met een bedrijf met een slechte interne bedrijfscultuur.
Een negatieve werksfeer, slechte communicatie, demotiverend management of gebroken beloftes… Het is geen toeval dat heel wat werknemers het in zo’n bedrijf na een tijdje voor bekeken houden. De vrijgekomen plaats wordt dan gauw weer ingenomen door een nieuwe collega… zoals jij?
Extra: 10 tips voor een goede bedrijfscultuur
Stelt het bedrijf zichzelf online en offline voor als een trendy, cosy en coole werkplek met toffe bureaus en hippe collega’s? Doe de vergelijkende test en vraag een rondleiding aan in de kantoren. Proef de sfeer en ontdek meteen of het bedrijf inderdaad een oase van arbeidsgeluk is.
Weet dat een inspirerende werkomgeving voor heel wat arbeidsvreugde kan zorgen. Werken in een onaantrekkelijke, saaie en deprimerende omgeving kan je humeur en motivatie serieus naar beneden halen. Ter info: een werkdag duurt gemiddeld acht (lange) uren.
Lees ook: In welke werkomgeving presteer jij best?
Lijkt het personeelsbestand een omgekeerde driehoek met een oververtegenwoordiging van leidinggevenden? Maakt uitvoerend personeel kans op interne promotie of worden de hogere functies eerder ingevuld door externe kandidaten?
Weet dat in dit soort bedrijf interne doorgroeimogelijkheden vaak redelijk beperkt zijn. Hou daar rekening mee wanneer je een professionele carrière wil uitbouwen.
Praatjes vullen geen gaatjes. Worden er veel mooie beloftes gemaakt die maar niet waargemaakt worden? Word je als werknemer met uitzicht op een beloofde promotie of opleiding tergend lang aan het lijntje gehouden? Is er altijd een excuus voor een gebroken belofte?
Deze aanpak zorgt niet echt voor een gevoel van vertrouwen en verbondenheid bij de werknemer. Bezint eer ge daar begint: je tijd verdoen in een sprookjeskasteel is geen goede zet voor een succesvolle carrière.
Conclusie: een gewaarschuwd sollicitant is er twee waard!
Lees ook onze e-gids... De arbeidsovereenkomst: hier moet je op letten voor je je handtekening zet
(fd/mr)
3 februari 2021Niemand is perfect, ook je baas niet. Er bestaan zes typen bazen en elk hebben ze hun eigen handleiding…
Wat als jouw karakter niet helemaal matcht met het gezochte profiel van een vacature? Kun je je persoonlijkheid veranderen in functie van de job?
Onze werkplek verandert voortdurend. Maar wat is nu eigenlijk de ideale werkomgeving? Professor Veerle Hermans geeft tips...
Naast een correct loon kunnen secundaire arbeidsvoorwaarden je ook heel wat arbeidsvreugde opleveren. Kun je hierover onderhandelen en hoe pak je het aan?
Heb je geen vertrouwen in je baas? Voel jij je een lijder onder zijn/haar leiderschap? Of geloof je niet in het project dat je voor hem/haar uitvoert? Met deze tips hou je het vol!
Dreigen, manipuleren, kleineren. Het komt in meer bedrijven voor dan we denken. Het is niet ideaal, natuurlijk. Maar wat kun je eraan doen?
Wie goed in zijn vel zit op het werk, is ook gewoon gelukkiger. Bij twijfel is het tijd om je te focussen op je werkgeluk. Deze 5 vragen brengen dan soelaas.
Er bestaan heel wat verschillende manieren, statuten en niveaus om bij de overheid te werken. Wij geven je een kort overzicht.
Freddy Van Malderen, directeur van VDAB Oost-Vlaanderen, legt uit hoe VDAB de brug bouwt tussen werkzoekenden en hun toekomstige werkgevers.