Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 931

Volgende
Volgend artikel:

AI levert 4,75 u/week tijdswinst op, aan vooral... oudere werknemers

10 werkgewoontes die je minder productief maken

Ben jij ondanks een degelijke planning toch niet helemaal tevreden over jouw werkprestaties? Volgens Business Insider is harder werken niet de juiste oplossing, maar moeten we slimmer omgaan met ons takkenpakket.

Dat kan door bijvoorbeeld niet langer te struikelen over deze 10 werkgewoontes.

1. Te veel vergaderen

Moordend voor je productiviteit! Kom goed voorbereid aan de start en weiger elke meeting waaraan jouw bijdrage niet de moeite is.

2. De hele dag zittend werken

Dit zorgt voor een passieve werkhouding en werkt als een rem op je tempo. Wat frisse lucht tijdens de pauze doet wonderen. Nilofer Merchant, consultant, pleit zelfs voor wandelend vergaderen.

3. E-mail

Je mailbox is als een draak met zeven koppen voor jouw productiviteit. Als je één bericht verzendt, krijg je er twee terug en voor je het weet ben je een halve werkdag kwijt. Plan korte mailmomenten in en hou je aan de voorziene tijd. Hoe korter, hoe beter.

4. Surfen

We surfen regelmatig op het web, op zoek naar data. Helaas zit je binnen enkele seconden op sociale media of andere irrelevante sites. Bundel jouw vragen zodat je ze op gerichte tijd kunt opzoeken in plaats van bij elk probleem meteen naar het web der afleiding te grijpen.

5. Multitasking

Als je denkt dat je met multitasken meer taken afrondt in een kortere tijdspanne, dan ben je grondig fout. Een onderzoek toont aan dat slechts 2% van onze samenleving efficiënt kan multitasken. Voor de andere 98% is het een slechte gewoonte die de aandacht sneller doet verslappen en op termijn de productiviteit vermindert.

6. Uitstelgedrag

Grote, belangrijke of vervelende taken uitstellen tot het einde van de werkdag is vaak verleidelijk. We denken dat we makkelijker in ons ritme komen door onze dag te beginnen met een eenvoudige opdracht. Niets is minder waar. Onderzoek toont aan dat de wilskracht om aan zwaardere taken te beginnen daalt naargelang de werkdag vordert. Uitstel heeft dus geen enkele zin.

7. Snoozen

Het mag nog zo leuk zijn, snoozen verhindert ons om fit aan de dag te beginnen. Het lichaam maakt immers adrenaline aan wanneer het ontwaakt en terug gaan slapen verhindert dat proces.

8. Perfectionisme

Mensen die perfectionistisch zijn hebben snel de neiging om taken uit te stellen uit vrees dat ze de mist ingaan. Verspil geen tijd aan overbodige details en focus op de kern van de zaak. Wees niet bang om fouten te maken!

9. Een te volle agenda

Deze heeft geen enkel nut. Vaak denken we meer te kunnen verwezenlijken door zoveel mogelijk in ons schema te verwerken. Fout! Je zal regelmatig teleurgesteld worden door onafgewerkte taken en dat zorgt alleen maar voor extra stress. Probeer 4 à 5 uren werk in te plannen en laat ruimte voor taken die mogelijk extra tijd vergen.

10. Prioriteiten

Heb jij soms moeite om prioriteiten te stellen? We zijn vaak bezig met een heleboel kleine zaken en verliezen uit het oog wat écht het verschil maakt voor het bedrijf. Denk grondig na over welke zaken het meeste opleveren en catalogeer ze onder jouw belangrijkste taken.

(tc)

Tim Christiaens is de oprichter van de Time Management Company en auteur van Win Tijd Op Jouw Manier. Hij is een expert in time management en coacht medewerkers in tijdsbeheer.
Heb je interesse om efficiënter te gaan werken? Schrijf je dan in voor de open opleiding. Lezers van Jobat ontvangen 10% korting.

13 mei 2020
Anderen bekeken ook