9 to do's voor je gaat slapen wil je succesvol zijn
Wat je doet voor je gaat slapen, beïnvloedt je humeur en productiviteit de dag erna. Wat doe je best om morgen een succesvolle dag te hebben?
Dat kan door bijvoorbeeld niet langer te struikelen over deze 10 werkgewoontes.
Moordend voor je productiviteit! Kom goed voorbereid aan de start en weiger elke meeting waaraan jouw bijdrage niet de moeite is.
Dit zorgt voor een passieve werkhouding en werkt als een rem op je tempo. Wat frisse lucht tijdens de pauze doet wonderen. Nilofer Merchant, consultant, pleit zelfs voor wandelend vergaderen.
Je mailbox is als een draak met zeven koppen voor jouw productiviteit. Als je één bericht verzendt, krijg je er twee terug en voor je het weet ben je een halve werkdag kwijt. Plan korte mailmomenten in en hou je aan de voorziene tijd. Hoe korter, hoe beter.
We surfen regelmatig op het web, op zoek naar data. Helaas zit je binnen enkele seconden op sociale media of andere irrelevante sites. Bundel jouw vragen zodat je ze op gerichte tijd kunt opzoeken in plaats van bij elk probleem meteen naar het web der afleiding te grijpen.
Als je denkt dat je met multitasken meer taken afrondt in een kortere tijdspanne, dan ben je grondig fout. Een onderzoek toont aan dat slechts 2% van onze samenleving efficiënt kan multitasken. Voor de andere 98% is het een slechte gewoonte die de aandacht sneller doet verslappen en op termijn de productiviteit vermindert.
Grote, belangrijke of vervelende taken uitstellen tot het einde van de werkdag is vaak verleidelijk. We denken dat we makkelijker in ons ritme komen door onze dag te beginnen met een eenvoudige opdracht. Niets is minder waar. Onderzoek toont aan dat de wilskracht om aan zwaardere taken te beginnen daalt naargelang de werkdag vordert. Uitstel heeft dus geen enkele zin.
Het mag nog zo leuk zijn, snoozen verhindert ons om fit aan de dag te beginnen. Het lichaam maakt immers adrenaline aan wanneer het ontwaakt en terug gaan slapen verhindert dat proces.
Mensen die perfectionistisch zijn hebben snel de neiging om taken uit te stellen uit vrees dat ze de mist ingaan. Verspil geen tijd aan overbodige details en focus op de kern van de zaak. Wees niet bang om fouten te maken!
Deze heeft geen enkel nut. Vaak denken we meer te kunnen verwezenlijken door zoveel mogelijk in ons schema te verwerken. Fout! Je zal regelmatig teleurgesteld worden door onafgewerkte taken en dat zorgt alleen maar voor extra stress. Probeer 4 à 5 uren werk in te plannen en laat ruimte voor taken die mogelijk extra tijd vergen.
Heb jij soms moeite om prioriteiten te stellen? We zijn vaak bezig met een heleboel kleine zaken en verliezen uit het oog wat écht het verschil maakt voor het bedrijf. Denk grondig na over welke zaken het meeste opleveren en catalogeer ze onder jouw belangrijkste taken.
(tc)
Tim Christiaens is de oprichter van de Time Management Company en auteur van Win Tijd Op Jouw Manier. Hij is een expert in time management en coacht medewerkers in tijdsbeheer.
Heb je interesse om efficiënter te gaan werken? Schrijf je dan in voor de open opleiding. Lezers van Jobat ontvangen 10% korting.
Wat je doet voor je gaat slapen, beïnvloedt je humeur en productiviteit de dag erna. Wat doe je best om morgen een succesvolle dag te hebben?
De belangrijkste vaardigheid voor kantoorwerkers in de huidige tijd is time management. Want iedereen heeft dagelijks exact 24 uur te besteden...
Werk je meer dan veertig uur per week, dan word je niet alleen moe maar ook minder productief. Op regelmatige basis overwerken is dus volledig zinloos.
Laat jij je wel eens afleiden op het werk? Je bent niet alleen. Kenniswerkers besteden amper 2 uur en 48 minuten per dag aan hun takenpakket.
Werknemers willen langer werken als ze zélf mogen beslissen waar en wanneer ze dat doen. Maar wanneer is een flexibele werkplek productief?
De productiviteit van zakenreizigers ligt hoger bij een treinrit dan bij een vliegreis. Treinreizigers gebruiken meer dan de helft van de reis als werktijd.
Merk je dat je door de warmte lui en sloom wordt, waardoor alles veel meer tijd in beslag neemt? Hierbij alvast 5 nuttige en verfrissende tips...
We werken steeds vaker van thuis. Maar wat zijn de regels? Hoe ben je minstens even productief als op je werk? En wat met ergonomie én je gezondheid?
Jill en Stijn zijn (assistent-) landmeters bij FOD Financiën.