Word (als vrouw) meer gehoord op je werk: 6 tips
Het is een cliché dat vrouwen veel praten, want op de werkvloer houden ze vaker hun mond dan mannen. Wil jij meer gehoord worden? Lees dan onderstaande tips.
Blijf gefocust op je werk. Zelfvertrouwen begint met goed werk te verrichten, het halen van deadlines en een positieve werkhouding. Hou je dan ook ver weg van geruchten of niet-productieve spelletjes die nu eenmaal op elk kantoor gespeeld worden.
Een van de beste manieren om zelfvertrouwen te krijgen, is heel goed weten wat je sterke kanten zijn en manieren te vinden om deze te integreren in je dagelijkse werkzaamheden. Als je uitgaat van je goede kanten en doet waar je goed in bent, voel je je automatisch betrokken en energiek.
Extra: Deze 5 eigenschappen bepalen je succes op het werk
Als bepaalde zwakke punten je zelfvertrouwen aantasten, bedenk dan een manier om die aan te pakken. Je moet er niet meteen gefixeerd op raken, maar weten dat je eraan werkt kan al een serieuze oppepper zijn.
Makkelijker gezegd dan gedaan misschien, maar zeg tegen jezelf ‘Ik kan het’ én geloof dat ook daadwerkelijk. Bedenk voor je gaat slapen drie positieve punten van jezelf en denk terug aan drie dingen die goed gingen de afgelopen dag.
Sta stil bij wat je iedere dag opnieuw bereikt. Maak een to do-lijst. Als je iets afgerond hebt en die taak kan wegstrepen, ben je je extra bewust van je prestaties.
Hier bewaar je je bedankmailtjes, complimenten van collega’s en leidinggevenden, en alle andere berichten met erkenning en waardering. Onnozel misschien, maar het helpt. Deze berichten kan je regelmatig doornemen zodat je je bewust blijft van je talenten. Het komt ook goed van pas als je ooit gaat solliciteren. Dan heb je meteen een hele lijst aanbevelingen.
Lees ook: Het belang van complimentjes op het werk
Vraag mensen die je respecteert wat volgens hen je drie beste punten zijn. Vraag feedback aan je collega’s, vrienden en je leidinggevende. Anderen zien je talenten vaak beter.
Dingen doen die je voor onmogelijk hield of nog nooit gedaan hebt, zijn hele goede manieren om je zelfvertrouwen een boost te geven. Zoek projecten en taken uit waarbij je je sterke kanten kan gebruiken en die je tegelijk uitdagen. Wees niet te kritisch op jezelf in het begin en vergelijk jezelf niet met iemand die al jaren bezig is.
Wie positief in het leven staat, is veerkrachtig. Focus op oplossingen in plaats van oeverloos door te drammen over een probleem. That’s the spirit! Iedereen voelt zich aangetrokken tot mensen met een positieve houding. Als je merkt dat mensen graag met je samenwerken, is dat weer goed voor je zelfvertrouwen.
CHECK: Maak je werk en leven makkelijker met deze gedachten
Een van de meest effectieve manieren om je zelfvertrouwen op te krikken is je emotionele radar goed af te stellen. Analyseer de acties van je leidinggevende en collega’s, vooral als die je zelfvertrouwen aantasten. Beseffen dat ze zich wellicht zo gedragen omdat ze zelf gestresseerd of gefrustreerd zijn, kan de scherpe kantjes van je eigen reactie halen: je zal dan veel passender reageren.
Meer zelfvertrouwen op je werk: 4 tips voor jonge mama's
(mr) – Bronnen: Managersonline.nl / Forbes.com
28 januari 2022Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Het is een cliché dat vrouwen veel praten, want op de werkvloer houden ze vaker hun mond dan mannen. Wil jij meer gehoord worden? Lees dan onderstaande tips.
Doelen. We kunnen ze vergelijken met de goede voornemens die we elk jaar stellen. Eerst zijn we enthousiast, maar dat gevoel verdwijnt wanneer de werkdruk toeneemt.
Natuurlijk streven we allemaal naar erkenning in onze job, maar dat mag niet ten koste van anderen én onszelf gaan...
Hoe vaak zeg jij ‘ja’ terwijl je ‘nee’ denkt? Regelmatig? Dan is er werk aan de winkel. Want wie ‘nee’ kan zeggen, is gelukkiger...
Wie professioneel wil overkomen, houdt zich aan de dresscode van z’n bedrijf. Wie succesvol wil overkomen… draagt gewoon wat hij of zij zélf wil.
Wie leert om haar onzekerheid te overwinnen, staat sterker in haar professionele leven én in haar privé. 4 tips van zelfvertrouwencoach Ellen Verstrepen …
Ben je het beu dat je baas of je collega’s gewoon over je heen lopen? Dan is het tijd om wat assertiever te zijn.
Om te groeien moet je nu eenmaal je comfortzone verlaten. En dat is niet altijd even makkelijk, of kan zelfs behoorlijk angstaanjagend zijn.
Ook als je angstig of onzeker bent, kan je met een aantal technieken een zelfverzekerde indruk maken bij een presentatie.