Welke job past bij mij?
Vorige

1 van 591

Volgende
Volgend artikel:

Hoe Ann als expert communicatie bij de Vlaamse overheid een verschil maakt

10 tips voor een goede bedrijfscultuur

bedrijfscultuur
Dé manier om de beste bedrijfscultuur ter wereld op te bouwen bestaat niet. Het doel mag dan duidelijk zijn, de weg ernaartoe moet je uitstippelen volgens omstandigheden en eigen vaardigheden. Maar hoe help je nu als werknemer mee bouwen aan een goede bedrijfscultuur zodat je elke dag met plezier gaat werken?

In zijn boek Trots! geeft Peter s’Jongers van Protime volgende tien tips...

1. Match?

Zoek al bij je sollicitatie of er een klik is met de organisatie. Je moet niet alleen de jobinvulling en de voorwaarden aantrekkelijk vinden, wat écht belangrijk is, is dat er gevoelsmatig iets klopt waardoor je jezelf kan zijn binnen de organisatie. 

2. Groei maakt gelukkig

Staar je weliswaar niet blind op de rat race. Groeien staat namelijk niet noodzakelijk gelijk aan opklimmen op de hiërarchische ladder, het is voor iedereen iets anders. Iemand die een expertrol opneemt, groeit ook. Net zoals iemand die een opleiding volgt.

3. Bijleren

Spijker continu specifieke vaardigheden bij met het oog op een ander takenpakket. De kans dat je heel je carrière dezelfde taken zal uitvoeren, is heel klein. Carrièrewendingen – ook bij je huidige werkgever - houden je langer en gemotiveerder aan het werk.

4. Jouw passie

Sta open voor jouw eigen passies, talenten en interesses en zet deze in voor het bedrijf. Als het je passie is om filmpjes te maken, dan kan je dit talent misschien ook aanwenden op het werk. Als je sportief bent, kan je helpen bij het organiseren van sportactiviteiten met je collega’s.

5. Bedrijfsmissie en -visie

Zorg ervoor dat je doordrongen bent van de missie en visie van de onderneming. Daar begint het bij. Veel werknemers kennen de bedrijfsdoelstellingen niet en weten dus niet waar hun onderneming voor staat en “waar ze het voor doen”. Daardoor missen ze vaak enthousiasme en engagement.

6. Teammissie en -visie

Stel met je collega’s zelf een tekst samen die de visie en missie omvat voor (enkel) jouw team. Met antwoorden op vragen als “Waarom zijn we er als team?” en “Wat willen we samen bereiken”. Deze tekst moet in lijn liggen met de visie en missie van de onderneming en moet de redenen bevatten waarom je gelukkig bent op het werk.

7. Zelf ondernemer

Ook jij bent een ondernemer. De voorzitter van een VW Kever club of de kassierster die daarnaast fondsen werft voor de dierenbescherming, zijn respectievelijk CEO en CFO van die club. Ze doen het omdat ze durven ondernemen, durven beslissingen (en fouten) maken. Neem die vorm van clubwerking mee binnen het bedrijf waar je werkt.

8. Beslis

Durf snel knopen doorhakken. Neem liever een slechte beslissing die je later nog snel kan bijsturen, dan geen beslissing. Reken daarbij op je gezond boerenverstand.

9. Doel en ... scoor!

Stel je doelen op korte termijn, zo kan je tijdig bijsturen. Vier ook elk doelpunt, dit zorgt voor meer motivatie en engagement.

10. No pressure

Track jezelf om meer grip te krijgen op je werkdruk. Wie systematisch overuren maakt, dreigt zichzelf op te branden. Doe aan zelfcoaching.

(es) 

In Trots! beschrijft Peter s’Jongers vanuit zijn eigen ervaring als ondernemer en CEO van Protime hoe de bedrijfscultuur medewerkers motiveert en engageert, zodat ze trots zijn op de organisatie waarvoor ze werken. Trots! wordt uitgegeven door Die Keure. 

18 juli 2016
Anderen bekeken ook