Programmamanagement
- Opstellen, implementeren en monitoren van een integraal programma dat uit meerdere gerelateerde projecten bestaat.
- Definiëren van de scope, doelen, deliverables en kritieke succesfactoren van het programma en bijhorende projecten, in lijn met de strategische doelstellingen van onze organisatie.
- Coördineren van projecten binnen het programma met aandacht voor onderlinge afhankelijkheden, risico’s en middelen.
- De rol opnemen van projectmanager waar nodig.
- Waarborgen dat programma’s binnen afgesproken tijd, middelen en kwaliteitseisen worden opgeleverd.
Stakeholdermanagement
- Identificeren en samenwerken met interne en externe stakeholders, inclusief projectteams en externe partners.
- Je bent sterk in stakeholdermanagement doorheen alle lagen van een organisatie en bevordert vlotte samenwerkingen tussen projectteams en betrokken stakeholders.
- Je trekt de Programmastuurgroep en andere relevante overleggen binnen een project- en programmawerking en overlegt op regelmatige basis met betrokken stakeholders
Leiderschap en verander mangement
- Functioneel aansturen en begeleiden van projectmanagers en teams om optimale prestaties te leveren.
- Optreden als mentor voor minder ervaren collega’s, met nadruk op kennisdeling en vaardighedenontwikkeling en het verhogen van de PMO-maturiteit van de organisatie.
- Creëren van een inspirerende werkomgeving waarin teams worden gestimuleerd om het beste uit zichzelf te halen.
- Implementeren van change management-strategieën die gericht zijn op mensgerichte verandering.
Methodologie en kwaliteitsborging
- Toepassen en naleven van erkende project- en programmamanagementmethodologieën zoals Prince2, PMP, PgMP en SAFe.
- Je hebt ervaring met change management methodieken
- Je hebt een doorgedreven kennis van PMO tools zoals MSProjects, Jira, Wrike, Oneplan
- Je zorgt voor consistentie in rapportages, processen en methodologieën binnen de PMO-omgeving, in afstemming met de portfoliomanager
- Monitoren van de voortgang en het bewaken van de kwaliteit van de deliverables via regelmatige evaluaties en audits.