De Universiteit Antwerpen is een dynamische, toekomstgerichte universiteit. We bieden vernieuwend academisch onderwijs aan meer dan 20000 studenten, verrichten baanbrekend wetenschappelijk onderzoek en spelen een belangrijke dienstverlenende rol in de maatschappij. Met meer dan 6000 medewerkers uit 100 verschillende landen bouwen we dagelijks aan de wereld van morgen. Samen verleggen we grenzen en geven we de richting aan. De richting van de toekomst. En die kan jij mee bepalen.
De Juridische Dienst van de Universiteit Antwerpen zoekt een voltijdse (100%) diensthoofd Juridische Dienst.
Diensthoofd Juridische Dienst
Description de la fonction
De Juridische Dienst binnen de Universiteit Antwerpen is verantwoordelijk voor:
- Juridische consulting bij overeenkomsten van de universiteit (met uitzondering van arbeidsovereenkomsten, personeelsgerelateerde materie).
- Het opmaken en nazicht van contracten binnen onderzoek, onderwijs en dienstverlening zoals bijvoorbeeld opstellen, nakijken en onderhandelen van onderzoeks- en valorisatieovereenkomsten in samenspraak met de betrokken onderzoekers.
- Het onderhandelen van overeenkomsten op nationaal en internationaal niveau met contractpartners van Universiteit Antwerpen.
- Het verlenen van advies over het contractenrecht en juridische aspecten van onderzoek, het fungeren als aanspreekpunt naar de onderzoekers toe.
- Het behandelen van het academisch contentieux.
- Het opvolgen van verzekeringscontracten.
- Het verlenen van advies en nazicht op statuten van ondernemingen.
- Het toezien op aandeelhoudersovereenkomsten, alarmbelprocedures, financieringsrondes.
- Het afwikkelen van nalatenschappen, invordering op projecten, invordering bij studenten,…
- Het verlenen van advies bij interne beroepscommissies en fraudecommissies via participatie, nazicht van het verslag en interpretatie van het onderwijs- en examenreglement.
- Het verlenen van advies bij studentengeschillen: advies geven bij vragen van vertrouwenspersonen, studentenbemiddelaar, tuchtdossiers,..
- Het beantwoorden van vragen over openbaarheid van bestuur, nazicht van de wetgeving/regelgeving en impact hiervan op de werking van de universiteit. .
Als diensthoofd behoren volgende opdrachten tot je takenpakket:
- Je zet sterk in op samenwerking met andere diensten binnen de universiteit en zet de Juridische Dienst op de kaart als coördinerende dienst voor juridische zaken.
- Je bent verantwoordelijk voor het managen van dossiers en garandeert een goed onderbouwde juridische consulting. Je faciliteert de behandeling van juridische geschillen en betwistingen. Je implementeert een efficiënt en doordacht gebruik van externe juridische dienstverlening.
- Je stuurt een team van 6 juristen en 3 juridische medewerkers aan en stimuleert hen om te groeien en samen te werken. Je streeft hierbij naar een efficiënte en correcte werking van de dienst. Je bent verantwoordelijk voor de operationele leiding, de coördinatie van activiteiten en overlegstructuren gelinkt aan je werkterrein. Je springt bij waar nodig.
- Je formuleert voorstellen om de organisatie, werking en dienstverlening van de Juridische Dienst te optimaliseren.
- Je vertaalt strategische doelstellingen naar concrete richtlijnen en draagt deze, samen met je team, uit in de universiteit. Je waakt over de uitvoering van de beleidsplannen binnen je werkterrein.
- Je bent inhoudelijk verantwoordelijk voor het gebruik van softwaretoepassingen zoals Docusign, Legisway,…
- Je rapporteert aan de algemeen beheerder en staat de leiding van de universiteit bij in het aansturen, coördineren en bewaken van de interne processen met betrekking tot alle activiteiten van het Juridische Dienst.
Profil
- Je bezit een masterdiploma van Licentiaat of Master in de rechten.
- Je hebt kennis van en ervaring in contractenrecht en intellectueel eigendomsrecht en belangstelling voor het wetenschappelijk onderzoek en de exploitatie ervan.
- Kennis van bestuursrecht, octrooirecht en de octrooiprocedures strekt tot aanbeveling.
- Je hebt ervaring in het opstellen en onderhandelen van samenwerkingsovereenkomsten met derden, in het bijzonder industriële partners, op het vlak van onderzoek en andere academische aangelegenheden
- Je kan proactief juridische problemen detecteren en op een flexibele wijze oplossingsgericht juridische strategieën uitwerken, o.m. rekening houdend met tijdsdruk en de belangen van de diverse betrokken partijen.
- Je bent constructief in het bedenken van creatieve, rechtsgeldige oplossingen.
- Je kan vlot overweg met MS Office; ervaring met het gebruik van databanken is een pluspunt.
- Je beschikt over een goede mondelinge en schriftelijke kennis van het Engels en het Frans, zo mogelijk ook voor het opstellen van juridische documenten.
- Je bent communicatief, klantvriendelijk, integer, creatief, kwaliteitsgericht en samenwerkingsgericht.
- Je bent sterk in richting geven en voortgangscontrole, sterk in plannen en organiseren, proactief in je optreden en stressbestendig.
Offre
- Assurance groupe
- Chèques-repas
- Abonnement internet
- Parking
- Intervention dans les frais de deplacement
- Eco Cheque
- Formations
- Congés rémunérés supplémentaires
- Travail à domicile
- We bieden je een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur die op termijn kan worden omgezet in een benoeming in vast dienstverband als ambtenaar.
- Je ontvangt, als domeincoördinator-diensthoofd, een bruto maandwedde binnen de gradenvork 9.1-11.1 van de loonschalen van het Administratief en Technisch Personeel.
- Je krijgt maaltijdcheques, ecocheques, internet-connectiviteitsvergoeding, een groepsverzekering, een verzekering gewaarborgd inkomen, en een fietsvergoeding of volledige terugbetaling van je woon-werkverkeer met het openbaar vervoer.
- Je kan volgens een flexibele arbeidstijdregeling werken met mogelijkheden tot thuiswerk.
- Je hebt 40 vakantiedagen en een week collectieve sluiting tussen Kerstmis en Nieuwjaar.
- Je werkt grotendeels op Campus Middelheim, in een dynamische en stimulerende werkomgeving.
- Lees hier meer over werken bij de Universiteit Antwerpen en ontdek alle andere voordelen.
Solliciteren?
- Je kan tot en met 19 maart 2025 voor deze vacature solliciteren via het online sollicitatieplatform van de Universiteit Antwerpen. Klik op de knop ‘solliciteren’ en vervolledig het online sollicitatieformulier. Voeg volgende bijlage toe:
- een motivatiebrief
- De selectiecommissie bekijkt zo snel mogelijk na de sollicitatiedeadline alle sollicitaties. Zodra er een beslissing genomen is, brengen we je op de hoogte. Als je na de preselectie nog steeds in aanmerking komt, word je geïnformeerd over de eventuele volgende stap(pen) in de selectieprocedure. We vragen alvast om rekening te houden met de volgende datum: 5 mei (selectiegesprekken).
- Bij vragen over het online sollicitatieformulier kan je de Frequently Asked Questions raadplegen of mailen naar Afficher l'adresse e-mail. Bij inhoudelijke vragen over de functie kan je contact opnemen met de algemeen beheerder via mail Afficher l'adresse e-mail
De Universiteit Antwerpen is een duurzame, gezinsvriendelijke organisatie die maximaal in de groei van medewerkers investeert. We stimuleren diversiteit en hechten veel belang aan een inclusieve werkomgeving met gelijke kansen - ongeacht gender, functiebeperking, afkomst, levensbeschouwing, seksuele oriëntatie of leeftijd. Wij moedigen mensen met een diverse achtergrond en diverse eigenschappen aan om te solliciteren.