Onderzoek ‘War for Talent’ Jobat & Made in

Werkgevers en werknemers hebben vandaag de dag elk hun verwachtingen. De vraag is: “Stemmen die verwachtingen overeen met elkaar of niet?”. Om hier een antwoord op te bieden bevroeg marktonderzoekbureau iVox duizend werknemers en 350 werkgevers, dit in opdracht van Jobat en Made in.

STELLING #1 “Werkgevers zijn nog te veel op zoek naar de witte raaf”

tip 1

De huidige “War for Talent” in de bedrijfswereld is geen geheim. Vacatures raken vandaag de dag moeilijk ingevuld en er zijn er zelfs waar geen kandidaten voor komen opdagen. Hierdoor leggen sommige bedrijven de lat lager om alsnog hun vacatures ingevuld te krijgen. Maar durven kandidaten ook solliciteren voor vacatures die niet 100% matchen met hun ervaring en skills?

Uit ons onderzoek bleek dat drie op de vier werkgevers bereid is om kandidaten op gesprek te laten komen zonder vereist diploma. Bovendien geeft ook 46% van de werknemers aan te willen solliciteren voor een vacature zonder vereist diploma.

STELLING #2 “Werknemers die thuiswerken zijn minder productief dan kantoormedewerkers”

Thuiswerken is sinds de coronacrisis niet meer uit het bedrijfsleven te denken. Vele bedrijven, voornamelijk grote, bieden het dan ook aan en hebben hierrond een beleid uitgewerkt. Echter brengt het aanbieden van thuiswerk enkele uitdagingen met zich mee.

Uit het onderzoek bleek dat 20% van de werkgevers denkt dat hun personeel productiever is op kantoor dan bij thuiswerken. Echter geeft 39% van de werknemers aan net productiever te zijn als ze thuiswerken dan wanneer ze werken op kantoor (16%).

Als we kijken naar het aantal uren werken bij thuiswerken zien we een opmerkelijk verschil. 1 op de 4 werkgevers verwacht dat hun personeel minder uren werkt wanneer ze thuiswerken. Dit ligt niet in lijn met wat werknemers aangeven. Zo geeft 35% aan meer uren te werken wanneer ze thuiswerken dan op kantoor. We kunnen dus stellen dat er een duidelijke mismatch is in de verwachtingen van werknemers en werkgevers, op vlak van thuiswerk.

STELLING #3 “Hoe meer geld en cadeaus ik er tegenaan gooi, hoe beter personeel ik vind”

In ons onderzoek gingen we ook na hoe werknemers en werkgevers staan tegenover verloning en beloningen. Uit de resultaten wordt duidelijk dat de prioriteitenlijst van werknemers vaak verkeerd wordt ingeschat door werkgevers.

Wanneer werknemers een aantrekkelijk loon moeten afwegen tegen toffe collega’s zegt de meerderheid (59%) voor het loon te kiezen. Slechts 30% van de werkgevers hadden dat ook zo ingeschat.

Daarnaast kiest 8 op 10 werknemers vakantiedagen boven teamactiviteiten. Daarentegen denkt de meerderheid van de werkgevers (56%) dat (potentiële) werknemers voor de teamactiviteiten zouden kiezen.

STELLING #4 “Bedrijven onderschatten het belang van bedrijfscultuur”

tip 2

Hechten werknemers veel belang aan bedrijfscultuur?
We gingen het na in ons marktonderzoek.

De prioriteiten van werknemers blijken toch vaak anders te liggen dan werkgevers dachten. Zo vindt 49% van de werknemers dat het belangrijk is dat hun werkplek goed gelegen is versus 20% bij werkgevers die dit als een sterke troef beschouwen in het vinden van nieuwe werknemers.

40% van de werknemers wil een aantrekkelijk loon en de daarbij horende voordelen.

tip 3

Uit onze ervaring blijkt overigens dat vacatures met salarisinfo resulteren in 20% meer sollicitaties op jobs op Jobat.be.

Daarentegen geeft 34% van werkgevers aan dat werknemers belang hechten aan ‘werkzekerheid bieden’ en 29% van de werknemers een interessante jobinhoud willen. Werknemers en werkgevers zijn het wel eens over een flexibele werkregeling. In beide groepen vindt een grote meerderheid dit belangrijker dan bijvoorbeeld een bedrijfswagen.

Verder staat “een prettige werksfeer” in de top 3 van punten die werknemers belangrijk vinden.

tip 4

Het tonen van dergelijke verhalen kan een trigger zijn om latent werkzoekenden over de streep te trekken voor een sollicitatie.

Bovendien is het ook opvallend dat 24% van de werkgevers ‘het hebben van een goede reputatie’ belangrijk acht voor werknemers, terwijl slechts 6% van hen dit een belangrijk punt vindt. Tenslotte verwacht 21% van de werkgevers dat het aanbieden van kwalitatieve producten als belangrijk wordt aanzien door werknemers. Uit de resultaten van ons onderzoekt blijkt slechts 4% van de werknemers dit als belangrijk te beschouwen, wat dus zeer weinig is.

Ontdek hieronder de top 10 van wat werkgevers de sterkste punten vinden van hun bedrijf versus wat kandidaten belangrijk achten bij hun huidige werkgever of in het vinden van een nieuwe job.

onderzoek made in

De verwachtingen van werknemers en werkgevers liggen vaak niet op 1 lijn

Elkaar begrijpen is dus meer dan ooit cruciaal in het samenbrengen van werkgevers en werknemers. Zo hechten werknemers meer belang aan verloning en beloning dan werkgevers inschatten, liggen de prioriteiten van werknemers vaak anders en zijn er grote inschattingsfouten op vlak van thuiswerken.


Benieuwd naar meer resultaten van dit onderzoek?

Download onze whitepaper
Gerelateerde artikels
BLOG
Nieuwe zorgkrachten aan boord van de digitale hogesnelheidstrein
Lees meer
BLOG
Nieuw op de werkvloer: Generatie Z(iet het groots)
Lees meer
CASE
Colruyt Group trekt IT-talent aan met sterke employer marketing
Lees meer