Waarom de beste verleider de beste talenten aantrekt

Het vinden van relevante kandidaten is niet langer de grootste uitdaging van de HR-professional...

In een steeds krapper wordende arbeidsmarkt hebben talenten de jobs voor het uitkiezen. Het wordt dan ook steeds belangrijker om kandidaten op een verrassende manier te benaderen én te verleiden. Maar hoe doe je dat?

Focus verschuift naar de passieve jobzoeker

Waar tot voor kort alle rekuteringsinspanningen gericht waren op de actieve jobzoeker, is de laatste jaren een duidelijke shift in middelen én aanpak merkbaar richting de passieve jobzoeker die wel aan het werk is, maar ‘openstaat voor een nieuwe uitdaging’.

De sterkste talenten zijn immers vaak al ergens aan het werk. En rekruteerders benaderen diezelfde profielen, waardoor zij de jobs vaak voor het uitkiezen hebben. Maar wat zorgt er nu precies voor dat deze mensen wel bij bedrijf x solliciteren, en niet bij bedrijf y of z voor exact dezelfde functie?

Recruitmentmarketing en employer branding

Bedrijven die waarden als authentiek en transparant hoog in het vaandel dragen, en dat ook op een relevante en originele manier tonen, zullen de beste talenten aantrekken. Steeds meer bedrijven beseffen dit, zo krijgen voormalige buzzwords als ‘candididate experience’ en ‘employer branding’ een steeds prominentere plaats in de HR-bedrijfsvoering.

Concrete uitwerkingen daarvan zie je steeds meer opduiken met aantrekkelijke vacatureteksten en slimme socialmediacampagnes, waarin het belang van video alleen maar toeneemt .In sommige gevallen staat recruitmentmarketing zelfs centraal in de volledige rekruteringsstrategie. Samengevat: wie de kunst van het verleiden goed beheerst, onderscheidt zich van de concurrentie. 

Hulp nodig in het verleiden en verrassen van talenten?

Jobat combineert de kracht van toonaangevende media met slimme data en lokale expertise. Met deze unieke mix zijn we dé partner voor performante rekruteringsoplossingen.

Contacteer ons
Gerelateerde artikels
BLOG
Hoe Sugar Me ons hielp bij de vraag: "Wie is de typische Jobatter"?
Lees meer
CASE
It’s a wrap! De succesvolle zoektocht van DS Smith naar machineoperatoren.
Lees meer
EMPLOYER MARKETING
3 videotrends voor een sterke employer brand in 2024
Lees meer