Verticale carrière groeimogelijkheden blijft een belangrijk criteria bij eerste job keuze bij jongeren!

Vlerick onderzoekers, onder leiding van Prof. Dr. Dirk Buyens, voeren om de twee jaar het onderzoek genaamd 'de graduate study' uit. Ontdek hier de resultaten.

In hun tweejaarlijks onderzoek genaamd ‘de graduate study’ onderzoeken Vlerick onderzoekers onder leiding van Prof.dr. Dirk Buyens het ‘anticipatorisch psychologisch contract’ bij pas afgestudeerden aan de Vlaamse Universiteiten in die studierichtingen die leiden naar het bedrijfsleven.

Wederzijdse beloftes en verwachtingen

Met psychologisch contract bedoelt men de wederzijdse beloftes en verwachtingen tussen werkgevers en werknemers in kaart te brengen. Het feit dat het hier gaat over laatstejaarsstudenten die in regel behalve vakantiewerk nog geen job hebben gehad, noemen de onderzoekers dit ‘anticipatorisch’. Echter het is niet omdat je nog niet gewerkt hebt, dat je niet zou weten wat je van je werkgever zou verwachten.

Alternatieve ladders

Op de vraag ‘Wat verwacht je van je eerste werkgever’ (gemeten op een schaal tot 100), geven jongeren als eerste aan ‘Sociale atmosfeer’ (94%), vervolgens ‘Verticale carrière groei’ (91%) en op de derde plaats een ex aequo tussen ‘Communicatie met collega’s’ en ‘Opleidingsmogelijkheden’ beiden scoren 90%.

Dat ‘verticale carrière groei-mogelijkheden’ zo hoog op het verlanglijstje staat maakt het voor werkgevers lang niet altijd eenvoudig. In snel veranderende en complexe omgevingen zien we net dat organisaties steeds vlakker worden en slechts heel beperkte hiërarchische mogelijkheden kunnen aanbieden. Vandaar dat heel wat organisaties vandaag experimenteren met alternatieve ladders aan te bieden naast de hiërarchische managerial ladder.

In de zogenaamde tripple ladder systemen bieden organisaties naast hun managerial ladder ook nog een experten ladder en een project ladder aan. De vraag is hoe u deze ladders geloofwaardig uitbouwt in een agiele omgeving waar de vraag naar flexibiliteit en wendbaarheid de bovenhand neemt.

Vooruitgang

Op het antwoord wat achterliggend is aan die nood aan ‘Verticale carrière groei’ moeten we volgens Dirk Buyens terug naar de ontwikkelingspsychologie gaan. Daar wordt de behoefte aan ‘vooruitgang’ beschreven als één van de basisbehoeften van de mensheid, en dat is niet alleen zo in ons privéleven maar zeker ook in ons professioneel leven. Met andere woorden, werkgevers dienen antwoorden te vinden omtrent hoe u deze behoefte aan vooruitgang kan bevredigen vanuit de organisatie want anders zullen jongeren vroeg of laat vertrekken.

Zo maar hiërarchische laagjes toevoegen aan een organisatie zal geen soelaas brengen, dus een grotere creativiteit zal vereist zijn om deze drang naar vooruitgang in goede banen te leiden.

Op 14 juni tijdens de Vlerick HR Day gaat Dirk Buyens samen met een aantal praktijk cases hier dieper op in tijdens de sessie getiteld: 'Rethinking career ladders in an agile environment'.

Gerelateerde artikels
BLOG
Van schoolbank naar de werkvloer: zo neemt u jonge mensen aan
Lees meer
EMPLOYER MARKETING
Nieuwe generatie aanwerven? Zo bereikt u young grads!
Lees meer
EMPLOYER MARKETING
Bereik gen-z: vijf tips om te scoren op TikTok
Lees meer