Met deze 5 tips vertelt u een sterk werkgeversverhaal

Plannen om extra talent aan te trekken? Dan heeft u als werkgever krachtige employer branding nodig. Dat vraagt om een goed, overtuigend verhaal. Wij serveren u alvast 5 tips om uw verhaal met veel dynamiek te vertellen én er de juiste doelgroep mee te bereiken.

Uw klanten weten ondertussen ongetwijfeld wat uw onderneming allemaal doet en waar u voor staat. Maar kunnen uw (potentiële) nieuwe werknemers hetzelfde zeggen? Misschien niet. Als werkgever heeft u krachtige employer branding nodig, zeker als u uw team wilt uitbreiden. En dat vraagt om een goed, overtuigend verhaal. Denk maar aan een artikel op één van onze nieuwssites. Wij geven u alvast vijf tips om uw verhaal met veel dynamiek te vertellen én er de juiste doelgroep mee te bereiken.

1. Bepaal uw USP's

Wat maakt u tot dé werkgever in de regio? Trek de lezer mee in uw wereld door met woorden een krachtig beeld te schetsen van het bedrijf. De bedrijfshistoriek is een ondergeschikt detail, net zoals de ietwat stoffige omschrijving van de verschillende divisies of het organigram van leidinggevenden. Wat er wél toe doet is de fijne omgeving waarin werknemers straks terechtkomen, de visie waar jullie naartoe werken, de supergezellige mensen die er op de werkvloer rondwandelen, de leuke activiteiten die jullie organiseren en de nuchtere, begripvolle manier waarop u met werknemers en hun wensen omgaat.

2. Formuleer uw kernboodschap duidelijk

Een artikel op een nieuwswebsite heeft altijd een duidelijke opbouw. Dat is de reden dat het vlot wegleest en de informatie aanbiedt die de lezer graag wil. Dus de nieuwswaarde en kernboodschap van uw verhaal moeten op een slimme manier in het stuk verweven worden. Bijzaken hebben geen plek: elk artikel heeft één hoofddoel waar alles om draait. Droog? Zeker niet. De identiteit van uw bedrijf en wie u bent als werkgever zullen nog altijd perfect voelbaar zijn, want die eigenschappen verwerken we subtiel tussen de zinnen door.

3. Ken uw doelgroep dankzij de Jobat Talent Drivers

IPSOS deed recent nog onderzoek naar de redenen waarom Vlamingen voor een bepaalde werkgever kiezen. Tienduizend mensen uit verschillende sectoren, ervaringsniveaus en regio's werden ervoor ondervraagd. Hierdoor konden wij onze Jobat Talent Drivers opstellen en weten we perfect waarom welke doelgroep voor welke werkgever kiest, wat ze belangrijk vinden in een job en welke mediakanalen ze dagelijks bekijken. Wie zijn employer branding story via Jobat aan de man wil brengen kan bij ons dus een beroep doen op al die parate kennis. Wel zo handig!

4. Zorg voor een heldere briefing

Als Jobat of een andere externe partij uw werkgeversverhaal schrijft, wees dan zeker duidelijk in wat u verwacht. Voor wie is het verhaal en wat moet het opleveren? Welk beeld moet het opwekken en welke woorden mag de schrijver daarbij wel of niet gebruiken? Als het op briefings aankomt, geldt het motto: more is more. Bent u van plan om een medewerker aan het woord te laten in uw verhaal? Geef dan zeker ook wat instructies aan die persoon én aan de persoon die het interview zal afnemen.

5. Wees herkenbaar

En dat bedoelen we zowel letterlijk als figuurlijk. Wie uw verhaal ook leest, er moet bij die persoon eigenlijk direct een lampje branden: ‘aha, ja, dat bedrijf ken ik’. Dat kan ofwel vanwege uw huisstijl, logo, of andere visuele kenmerken zijn, ofwel vanwege het verhaal dat u brengt. In elk geval is herkenbaarheid een van de grootste prioriteiten als het op publiciteit aankomt. Ook in de zin van relatability. Als uw ondernemingsverhaal aansluit bij de menselijke ervaring, bij de leuke dingen die een werknemer graag georganiseerd ziet, de inclusieve waarden, de flexibele werktijden en mogelijkheden, dan staat uw merknaam meteen synoniem met 'toffe werkplek'. En dat is een onbetaalbaar label dat in uw voordeel werkt.

Ook uw verhaal vertellen en daarmee de volgende generatie werknemers aantrekken?

Bij Jobat spreken we uw taal. Neem gerust contact op met Kim Vergaelen (kim.vergaelen@jobat.be) om uw ideeën te overlopen.

Gerelateerde artikels
EMPLOYER MARKETING
Employer branding: meer dan verhalen vertellen
Lees meer
EMPLOYER MARKETING
Uw werkgeversmerk versterken? Doen! Vijf tips voor een geslaagde video.
Lees meer
EMPLOYER MARKETING
Weten hoe kandidaten denken? Dat versterkt uw werkgeversmerk!
Lees meer