Inclusie en diversiteit: meer dan modewoorden op de werkvloer

Inclusie en diversiteit staan hoog op de agenda van onze samenleving. En ook de arbeidsmarkt en bedrijven moeten een tandje bijsteken rond de twee hot topics. De start voor uw onderneming? Een inclusief rekruteringstraject.

Met een divers team kan u zowel intern als extern stevig uitpakken.

Verschil in termen

Klinken diversiteit en inclusie voor u als één en dezelfde opgeklopte mediaterm? Er is wel degelijk een verschil. Diversiteit draait rond alle manieren waarop mensen van elkaar verschillen. Denk aan geslacht, etniciteit, persoonlijkheid en vaardigheden. Inclusie gaat over acties en het gedrag binnen een bedrijf die leiden tot een sterke organisatiecultuur waarin medewerkers waardering en vertrouwen krijgen en zichzelf mogen zijn. Een inclusieve onderneming maakt diversiteit mogelijk.

Vis in verschillende vijvers

Een divers team weerspiegelt de samenleving. Elk individu voegt unieke dingen toe aan de werking van een bedrijf. Een oudere persoon zal meer ervaring en kennis hebben, terwijl een jonge werkkracht net meer innovatieve vaardigheden inbrengt. De aanwezigheid van verschillende culturen zorgt voor een open blik op de werkvloer, met meerdere standpunten, creativiteit en innovatie. Kortom: het houdt uw team gefocust. Diversiteit in het team spreekt ook een breder klantenbestand aan. What’s not to like?

Als werkgever neemt u natuurlijk een voorbeeldfunctie in. Laat aan uw personeel, potentiële werknemers én de buitenwereld zien dat u diversiteit en inclusie hoog in het vaandel draagt. Die mentaliteit zal top-down doorsijpelen naar de rest van de werkvloer.

Rekruteren: aandachtspunten

Hoe ruimer de zoekradius, hoe meer kans u heeft op het vinden van talent. Filter daarom niet op geslacht of afkomst, maar kijk naar vaardigheden, passie en werkattitude. Discriminatie is anno 2022 nog steeds een actueel onderwerp, maar zou dat niet mogen zijn. Hoe zorgt u nu voor het aantrekken van een diverse groep werknemers? Een deel van het succes ligt bij de eigen HR: neem onbewuste vooroordelen weg door HR-medewerkers te trainen in het aannemen en behouden van diversiteit in uw bedrijf. HR vormt de eerste ontmoeting met potentiële werknemers, zorg dat die handdruk goed zit. Denk ook na over inclusieve vacatureteksten waarin u felgekleurde woorden vermijdt. U bent niet op zoek naar een ‘jonge dynamische vrouw’, maar wel naar een ‘enthousiaste doener’. Ook de selectieprocedure mag voor de meeste bedrijven in een inclusiever jasje. Stel de juiste ondubbelzinnige vragen en werk met diversiteitsdoelen.

Ingrediënt voor uw employer branding

Diversiteit en inclusie moeten niet enkel binnen de onderneming te blijven. Het is ook een mooi ingrediënt om aan uw employer branding toe te voegen. Laat zien dat u deel uitmaakt van een inclusieve beweging die iedereen een kans geeft. Deel bijvoorbeeld verhalen van werknemers over beide topics op de werkvloer. Laat verschillende culturen spreken en omarm in alle creativiteit het aspect dat uw onderneming uniek maakt. Maar let op! Wat u extern verkondigt, moet ook intern goed zitten. De geloofwaardigheid van uw bedrijf hangt ervan af.

Conclusie: diversiteit en inclusie zijn geen louter etaleerbare kenmerken van een bedrijf, maar vormen werkinstrumenten om de productiviteit en creativiteit te verbeteren. Soms een hele zoektocht voor een bedrijf, maar die investering loont wel. Laat dat proces van langere adem dus zeker geen obstakel vormen op de weg naar een inclusievere toekomst!

Bron: goudengasten.com, ZigZagHR, westwing.nl

Gerelateerde artikels
EMPLOYER MARKETING
Weten hoe kandidaten denken? Dat versterkt uw werkgeversmerk!
Lees meer
EMPLOYER MARKETING
Werken in Limburg: Ga in gesprek over diversiteit & inclusie
Lees meer
BLOG
Vijf goede redenen om ook tijdens de zomer te blijven rekruteren
Lees meer