Het juiste talent binnenhalen in een kmo

Het bedrijvenlandschap in België bestaat voor 90% uit kmo’s. En laat dat nu net de doelgroep zijn waarvoor rekruteren een ingewikkelde opgave is.

De kleinere omvang van het bedrijf dwingt kmo’s vaak om naar bredere profielen te zoeken. En die zijn schaarser. Een uitdagend stukje matchmaking voor werkgevers!

Underdogpositie

We zitten midden in de war for talent. Niet alleen is het een forse uitdaging om de juiste werknemers te vinden, ook het behouden van uw sleutelfiguren is geen evidentie. Een kmo heeft daarbij zijn positie als underdog niet altijd mee. Hoewel: heel wat sollicitanten zijn net op zoek naar een bedrijfsomgeving waarin ze niet zomaar één van de velen zijn. Om dat type van gemotiveerde medewerkers te bereiken, hebt u een helder en goed personeelsbeleid nodig.

Het is niet omdat u met een kleiner team werkt, dat uw rekrutering at random moet gebeuren of louter op cv. Graaf dieper! Denk bij elk gezocht profiel goed na: wat is de precieze functiebeschrijving, welke persoonlijkheid willen we op onze werkvloer én welke waarden zijn belangrijk? Ons Talent Drivers onderzoek kan u hier perfect bij helpen! Via onze bevindingen kan u op maat van profiel én ervaringsniveau, de juiste zaken in de kijker zetten en de vacature schrijven op maat van wie u zoekt.

Trekt u één heldere lijn doorheen het hele rekruteringsproces? Dan vindt u de mensen die écht bij uw bedrijf passen en hierdoor waarschijnlijk ook blijven.

Zet de juiste troeven in de verf

Werknemers denken tegenwoordig vier keer harder na vooraleer ze een job aannemen. Dat komt door een verschuiving van waarden. Sollicitanten zoeken niet meer louter naar een functie die de bankrekening spekt, ze willen ook gelukkig zijn op de werkvloer en groeimogelijkheden zien. Speel daarom uw sterktes als bedrijf uit.

Hebt u een uitgesproken persoonlijke bedrijfscultuur? Doe er iets mee! Laat de toekomstige werknemer weten dat uw bedrijf inzet op flexibele werkuren, extra vakantiedagen of bijkomende voorwaarden. Zet u in op inhouse-opleidingsmogelijkheden? Het is misschien net dat ene punt waardoor het gewenste profiel naar uw bedrijf trekt. De war for talent wordt nu eenmaal gewonnen door kmo’s met de juiste wapens in handen.

Employer branding

Niet alleen de vacaturetekst moet uw specifieke bedrijfskenmerken uitstralen; de werknemer moet ook weten wie u bent als werkgever. Dat doet u door in te zetten op employer branding. Kmo’s hebben vaak een eigen kenmerkende bedrijfscultuur die het grote publiek niet kent. Vertrek daarom vanuit het DNA van uw bedrijf. Denk na met welke karakteristieken uw kmo zich onderscheidt van de rest.

Weet u het zelf niet? Peil dan intern naar de werknemerstevredenheid met een (anonieme) vragenlijst. Bevraag ook extern klanten, leveranciers en andere stakeholders. Deze input vertaalt u vervolgens naar een kraakhelder bedrijfsimago dat u handig uitdraagt om nieuwe werkkrachten aan te trekken. Zit die eerste klik goed? Dan betekent dat mogelijk het startschot van een mooie langdurige samenwerking. Employer branding is trouwens ook een dankbaar instrument om eigen medewerkers in de kijker te zetten en een gevoel van waardering over te brengen. Dat werkt dan weer een hoge retentie van uw sleutelfiguren in de hand.

Conclusie?

Het aantrekken én behouden van competente werknemers is een heuse marktstrijd. Toch biedt de zoektocht ook heel wat opportuniteiten. Door te investeren in dat traject, leert u uw bedrijf en uzelf als werkgever beter kennen. De omvang van uw bedrijf is uw sterkte. Werk er dan ook mee! Zo leert u om de kleinere kantjes van het kmo-ondernemerschap om te zetten in grote opportuniteiten.

Bron: ZigZagHR, intelect.be

Gerelateerde artikels
CASE
PepsiCo zoekt kraks met een passie voor chips
Lees meer
BLOG
6 slimme tips voor het schrijven van vacatureteksten
Lees meer
CASE
IVM spreekt lokaal talent aan voor zijn vacature
Lees meer