De juiste content overtuigt de beste kandidaten

Waarom zou iemand solliciteren voor een job in jouw organisatie? Het antwoord op die cruciale vraag moet in je jobadvertentie te vinden zijn. Alleen met de beste argumenten overtuig je de beste kandidaten.

Waarom zou iemand solliciteren voor een job in jouw organisatie? Het antwoord op die cruciale vraag moet in je jobadvertentie te vinden zijn. Alleen met de beste argumenten overtuig je de beste kandidaten.

Stel jezelf even in de plaats van een – al dan niet latente – werkzoekende. Wat wil je weten over een job alvorens je tijd en energie in een sollicitatie investeert? Wat zijn de argumenten die je over de streep zullen halen om de sprong in het diepe te wagen? Je wil meer weten dan de functietitel, je hebt niet genoeg aan een generieke lijst van verantwoordelijkheden en een profiel dat in élke advertentie opduikt.

Kwalitatieve, authentieke en relevante content: dat is was nodig is. Die content moet een correct beeld geven van de onderneming en waar die voor staat, van de functie en verantwoordelijkheden, en van waar de persoon voldoening uit zal halen.

Klinkt vaag? We zetten alles even samen in een handige checklist.

  • Maak duidelijk waar de onderneming voor staat. Wat is de strategie voor de komende jaren? Welke waarden zijn belangrijk? Welk gedrag wordt gewaardeerd en gepromoot?
  • Schets duidelijk ook de context waarin de organisatie actief is. Staan er veranderingen op til? Zijn jullie de challenger op de markt?
  • Wees ook concreet: waar gaat iemand werken, en hoe kan hij of zij daar elke dag opnieuw makkelijk geraken. Of kan iemand ook thuis werken?
  • Wat houdt de functie in? Zorg ervoor dat wie de jobadvertentie leest, zich een realistisch beeld kan vormen van de job, dat een kandidaat zichzelf al kan bezig zien.
  • Elke functie gaat gepaard met verantwoordelijkheden. Omschrijf duidelijk welke die zijn zodat een kandidaat van zichzelf goed kan inschatten of hij die kan waarmaken.
  • Aantrekkelijke jobs zijn jobs waar je als werknemer kan groeien. Verduidelijk hoe iemand kan evolueren in een job. Hoe belangrijk is opleiding? Wat zijn mogelijke next steps?
  • Sta tot slot ook stil bij de persoonlijke voldoening die iemand uit deze job haalt. Wat maakt dat iemand na zijn dagtaak tevreden terugkijkt op zijn werk?

Twijfels over hoe je al deze elementen best kan concretiseren in een aantrekkelijke advertentie? De specialisten van Jobat helpen je graag. Met hun kennis en ervaring over rekrutering staan ze je bij om de juiste content op de meest aantrekkelijke manier mee te geven.

Het grotere verhaal

In een goed opgestelde advertentie kan je al heel wat van deze informatie kwijt. Maar om echt het grotere verhaal achter je organisatie te vertellen, heb je meer ruimte en tijd nodig. Via storytelling – letterlijk: je verhaal vertellen – maak je potentiële werknemers duidelijk hoe het er aan toegaat, hoe werknemers hun job ervaren en wat er aantrekkelijk is aan een functie binnen uw onderneming.

Storytelling is een onderdeel van je employer branding. Het vergt een continue inspanning om telkens opnieuw, consistent en eerlijk, het verhaal achter het werkgeversmerk te vertellen. Maar wanneer een kandidaat je jobadvertentie ziet en je organisatie al kent dankzij employer branding, dan heb je een streepje voor.

Go for happy Magazine is de uitgelezen plek om je verhaal in geuren en kleuren uit de doeken te doen en mogelijke kandidaten een blik achter de schermen te gunnen. Contacteer info@jobat.be om te kijken wat voor jouw bedrijf mogelijk is.

Gerelateerde artikels
CASE
Colruyt Group trekt IT-talent aan met sterke employer marketing
Lees meer
EMPLOYER MARKETING
Go for happy Magazine: diversiteit en ambassadorship in de kijker
Lees meer
NIEUWS
Jobat vernieuwt zijn bedrijvenpagina's en lanceert beoordelingen begin juni
Lees meer