G4S is een van de grootste namen binnen de veiligheidssector. Het bedrijf heeft meer dan 533.000 medewerkers wereldwijd. Van beveiligingstechniekers en IT-specialisten tot bewakingsagenten en vliegveldpersoneel. Voor Brussels Airport zocht het bedrijf 200 nieuwe bewakingsagenten. G4S koos voor de employer banding aanpak van EBC Studio. Het resultaat? Verbluffend.
Vorig jaar klopte G4S aan bij Jobat om een oplossing te zoeken die hen 200 nieuwe collega's zou opleveren voor Brussels Airport. Jazeker, u hoort het goed: doe er maar 200. Maar zelfs voor een megabedrijf als G4S is dat niet geregeld in een vingerknip, want de markt is en blijft competitief. Het plan was om voor een continue instroom te zorgen, zodat er maandelijks nieuwe mensen met de interne opleiding konden beginnen. De prioriteit was dus om zichtbaarheid te creëren onder mensen die de juiste skills hebben, niet per definitie het juiste diploma.
We besloten om G4S een jaar lang in de kijker te zetten met storytelling, opgedeeld in vijf waves van telkens drie maanden. In elke wave integreerden we de 3 fases van de marketingfunnel:
1. Inspireren
Elke drie maanden publiceerden we een artikel over het werk als bewakingsagent bij Brussels Airport voor G4S. Lezers kregen informatie over de fijne werksfeer, de bijzondere werkplek en de onderlinge contacten. Daarmee maakten we mensen warm voor de job en voorzagen we al informatie over G4S en de functie nog voordat er een vacature aan te pas kwam. We richtten de artikels op de regio Brussel en de groene rand en plaatsten ze op HLN.be en Nieuwsblad.be, met extra aandacht op Facebook en Instagram. Klikte iemand op de advertentie, dan kwam hij of zij bij het artikel terecht. Die bezoekers registreerden we in een uniek G4S-datasegment.
2. Activeren
Gedurende vier weken gebruikten we de verzamelde gegevens uit de vorige fase om onze doelgroep te bereiken. Daarbij ging het niet enkel om mensen die doorklikten naar het artikel, maar ook mensen die interesse hadden getoond in termen zoals 'security'. Vervolgens hebben we ingezet op onze kracht: een sterke mediamix met content op allerlei kanalen, als begeleiding richting de jobsite van G4S.
3. Converteren
En toen was het tijd om onze data om te zetten in toegespitste targeting. We kenden de doelgroep inmiddels en adverteerden met specifieke vacatures. Zo zorgden we ervoor dat de warme leads tot effectieve en kwalitatieve sollicitaties leidden.
Om de doelgroep nog verder uit te breiden en de instroom te waarborgen, hebben we halverwege de vijf waves ook een Franstalige tak van de campagne opgezet. Leuk weetje: terwijl juist de Nederlandse profielen moeilijker te bereiken zijn in de regio Brussel scoorde het Nederlandstalige artikel toch iets beter.
Mission accomplished
Dankzij de opbouw van de inspiratiefase en een goed gevuld datasegment verliep de conversiefase zeer goed en stroomde er een groot aantal kwalitatieve sollicitanten binnen om als bewakingsagent(e) te starten. In totaal leverde deze campagne het volgende op:
- Inspiratiefase: 21.780 clicks en 5.234.643 impressies (in het datasegment)
- Activatiefase: 16.691 clicks en 2.795.570 impressies (naar de vacaturewebsite)
- Conversiefase: 21.449 clicks en 2.416.850 impressies (naar de jobopening)
De aanpak van EBC Studio met een langdurige exposure, dataverzameling & aansprekende content heeft zijn doel bereikt. Reden voor een feestje!
Ook interesse in zo'n efficiënte campagne op maat?
Neem vandaag nog contact op met Kim Vergaelen via kim.vergaelen@jobat.be.