ICT-bedrijf verwelkomt starters met game
De businessgame van CTG die nieuwkomers laat kennismaken met de diensten van het bedrijf, is een variatie op het beroemde Monopoly-spel.
Ken je Flo? Het is een mobile app op een smartphone die je inzicht geeft in je rijgedrag. Hij stimuleert de autobestuurder via spelelementen om goed en zuinig te rijden. De bevindingen van Flo kan je delen via social media. Flo is tegelijk een app en een soort van spel. “Mensen al spelend hun gedrag laten aanpassen, is erg in opmars”, stelt Bart Briers, aan het hoofd van het IT-bedrijf etrinity en specialist in gamification.
Gamification is intussen een miljardenindustrie, en het gaat hierbij om alle spelelementen. Het kan een volledig spel zijn, maar het kan ook beperkt blijven tot scores voor opgedane kennis of gewoon 'bravo'-berichten wanneer je een leertraject hebt afgewerkt. “Training is zo’n typische categorie waarin steeds meer spelelementen opduiken. Een klassieke opleiding trekt werknemers steeds minder aan”, vindt Bart Briers. Bovendien zijn scores uit zo’n spel een indicator van wie een specifieke kennis of vaardigheid beheerst, en wie nog niet.
Ook andere doelgroepen komen op de voorgrond als het om spelelementen gaat. “Ik denk dan bijvoorbeeld aan verkopers, die dikwijls redelijk competitief zijn ingesteld”, stelt Briers. Soms gaat het om kleine aanmoedigingen voor de beste verkoper, soms om een grootschalig spel. Een voorbeeld is het bedrijf Designing Digitally, dat een uitgebreide 3D sales game in mekaar bokste. “Zoiets als een multiplayer Grand Theft Auto, maar dan voor verkopers”, omschreven de makers het. Maar er zijn nog andere voorbeelden van gamification:
Enkele weken begonnen er 14 nieuwe mensen bij IT-dienstenbedrijf CTG. Een van de eerste zaken die ze deden op de nieuwe job, was een zelfontwikkeld bordspel spelen, een vorm van Monopoly. Zo leren de nieuwkomers de waarden en het aanbod van CTG kennen. “Vroeger gebeurde die kennismaking bij CTG via een avondpresentatie, maar zo’n spel spreekt nieuwkomers veel meer aan”, aldus Briers. Pittig detail is dat er in het Monopoly-spel van CTG ook een gevangenis zit. “Dat is dan the bench, voor medewerkers die tijdelijk geen IT-project toegewezen gekregen hebben.”
Vooral om mensen met iets vertrouwd te maken, worden spelelementen ingeschakeld. Zo ontwikkelde Carrefour onlangs een spel met een kassasimulatie om jobstudenten het werken aan de kassa aan te leren zonder echt in de supermarkt te moeten werken. Vroeger verliep deze opleiding in de winkel zelf, tot bleek dat die studenten door alle wachtenden erg zenuwachtig werden, waardoor ze meer fouten maakten en de rij wachtenden nog langer werd. Maar nu krijgen ze de kans om het systeem eerst te leren kennen in een realistische omgeving, voor ze echt voor de leeuwen worden gegooid.
Ook het laagdrempelige en internationale karakter van spelelementen speelt een rol. Bij Audi is men bijvoorbeeld onlangs overgeschakeld naar games voor zijn – uit vele nationaliteiten samengesteld –personeel, nadat eerdere pogingen om kennis aan te reiken via boekjes en zelfs via video’s mislukt waren. “Lange tijd sprak men over de klantenervaring, maar vandaag is ook de ervaring van de werknemer van tel”, situeert Briers. “Bedrijven schakelen doelbewust spelelementen in om het gedrag van hun mensen te stimuleren.”
Ook in andere sectoren, zoals de gezondheidszorg, zijn er steeds meer toepassingen. Briers denkt aan een toepassing in een labo. “Daar gebruikte men elementen om het fictieve verhaal achter een staal te vertellen, teneinde de labomedewerker gemotiveerd te houden. Want eigenlijk is die bezig met mensenlevens”, stelt hij. Of denk aan chirurgen die een spel kunnen gebruiken om zich een openhartoperatie eigen te maken. Zo kan een spel dus niet alleen het bedrijfsresultaat en de tevredenheid van werknemers verbeteren, maar soms zelfs levens redden.
(wv)
Hogeschool Vives start binnenkort met het vak gamification in hun opleiding Bachelor IT. De Erasmus Hogeschool biedt het aan als eendaagse opleiding binnen het departement design & technologie.
30 oktober 2015De businessgame van CTG die nieuwkomers laat kennismaken met de diensten van het bedrijf, is een variatie op het beroemde Monopoly-spel.
Gamen is niet alleen plezant, het traint ook vaardigheden die goed van pas komen op de jobmarkt. Deze 5 eigenschappen maken van een gamer de koning van sollicitantenland.
Palletjes, balletjes en pingpongtafels. Meer heb je volgens de jonge ondernemer Mathieu Claeys niet nodig om succesvol te netwerken.
De zakenwereld wordt steeds dynamischer en lijkt steeds meer op een computerspel. Daarom zouden gamers betere managers zijn.
Uit videospelletjes kan je meer leren dan je denkt. Sommige games hebben je zelfs op een subtiele manier voorbereid op het werkleven …
Experts in opleiding en ontwikkeling beschouwen gamification als een van dé trends in leren. CTG ontwikkelde een eigen versie van het bekende spel Monopoly.
Tijdens het rondetafelgesprek ‘Werken in de zorg’ van Jobat deelden Armonea, CM, FOD Justitie, FPC Antwerpen en FPC Gent hun ervaring uit rond diversiteit in de zorgsector.
Hoe zorg je ervoor dat jij na je verlof met een gemotiveerd en positief gevoel terug aan de slag gaat? 6 nuttige tips!
De bouwsector zoekt volk. We overlopen de grootste knelpunten: zowel de beroepen als de uitdaging waar de sector voor staat om werkkrachten aan te trekken.