Jonge chef zoekt personeel via Facebook en YouTube
Wie tegenwoordig jonge mensen wil bereiken, beroept zich best tot social media als Facebook en YouTube. Dat is immers waar het jonge publiek zit.
Het familiebedrijf uit Sint-Niklaas telt 62 schoenenwinkels en maar liefst 520 medewerkers. Toen Wouter Torfs ceo werd in 1989, waren dat nog maar 26 winkels.
“We moeten veel mensen tegelijk vinden en heel diverse profielen: gaande van assistent-winkelmanagers tot verkoopmedewerkers”, vertelt Wouter Torfs. “De klassieke rekruteringskanalen zoals advertenties in kranten en op onze website volstaan niet meer om dat met voldoende power te doen.”
“We willen van solliciteren ook een prettige ervaring maken. Als de sollicitant de moeite doet om af te komen naar ons, willen we hen ook iets teruggeven. Daarom hebben we gekozen voor ‘Start to work’-party’s.”
Het programma bestaat uit drie workshops die de deelnemers in carrouselvorm doorlopen. “De sollicitanten krijgen onder meer styling tips. Kirsten Ujvari van reputatiebureau Verbeeck + Ujvari nodigt de deelnemers uit om op zoek te gaan naar de vertaling van hun unieke authentieke waarden in hun kleding en lichaamstaal, want de juiste uitstraling is een boost voor je zelfvertrouwen”, zegt Wouter Torfs.
Natuurlijk draait het voor Schoenen Torfs uiteindelijk om de juiste kandidaten te vinden. Het hr-team gaat samen met andere collega’s in een speeddate op zoek naar die witte raven. Maar ook hierin legt Wouter Torfs eigen accenten. “De winkel is ingericht met partytafels met hapjes. Na de speeddate krijgen de sollicitanten feedback over hun manier van solliciteren, ook weer met de bedoeling hen iets terug te geven als ze het niet halen. Per ‘Start to work’-party hebben we 40 à 50 kandidaten uitgenodigd.”
Is het dan zo moeilijk voor Schoenen Torfs – uitgeroepen tot Beste Werkgever van 2011 - om medewerkers te vinden? “40 vacatures tegelijk invullen is niet zo makkelijk. Bovendien moeten de mensen regelmatig laat of in het weekend werken. Komt daarbij dat in onze sector niet de grootste salarissen worden betaald. Daarom willen we de mensen op andere vlakken iets teruggeven: als ze bij ons solliciteren, maar evengoed willen we dat onze werknemers op de werkvloer gelukkig zijn.”
‘Start to work’-party’s op woensdag 22 juni en maandag 27 juni in de winkels van Schoenen Torfs in Mechelen en Deinze vanaf 18.30u.    
(mr)   
20 juni 2011Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Wie tegenwoordig jonge mensen wil bereiken, beroept zich best tot social media als Facebook en YouTube. Dat is immers waar het jonge publiek zit.
Twitter kan een nuttig instrument zijn, niet het minst bij je zoektocht naar werk. Hoe je dat juist moet aanpakken? Jobat.be geeft vijf tips!
Isabel is directeur van GO! basisscholen Maurits Sabbe en De Abeel in Mechelen en heeft een duidelijke visie. Respect hebben, oprecht zijn, open communiceren en gelijke kansen geven zijn voor haar kernwaarden.
Het maandelijkse bedrag van je pensioen wordt bepaald door het loon dat je tijdens je loopbaan ontvangen hebt én het aantal jaren dat je gewerkt hebt.
Wat hebben Lidl, CM en Asap met elkaar gemeen? Zij, en nog flink wat andere, zijn op 26 maart als werkgever aanwezig op de jobbeurs van Jobat in Sint-Niklaas.
Show me the money! Of toch eerder iets anders? Wie van job verandert, doet dat niet altijd om alleen maar meer geld te verdienen...
Stoïcisme is dé ideale levenshouding om een goede en evenwichtige carrière vol innerlijke rust te leiden. Echt iets voor zweverige types? Helemaal niet!
Expert Stephen Fournier legt uit wat de functie inhoudt, hoeveel je kunt verdienen en wat de doorgroeimogelijkheden zijn.
Passie voor onderwijs zit in het bloed van Familie Devos.