Wouter Van Bellingen: Stagemanager
Politicus Wouter Van Bellingen zou meteen als stagemanager op een festival aan de slag kunnen, dankzij z'n jarenlange ervaring.
“Qua grootte overtreft dit alles wat er ooit gedaan is in onze branche. De overspanning meet zestig bij veertig meter, dat is enorm”, vertelt ploegbaas Hendrik Verdeyen. Het podium van de ‘360° Tour’ is het grootste ooit en wordt ‘De Klauw’ genoemd. Het is zo ontworpen dat het publiek van alle kanten ongehinderd het concert kan zien. Bovendien zit het volgestouwd met allerlei technische prototypes. Een onvervalst staaltje Belgisch pionierswerk dus.
Ook het team dat het podium in elkaar bokst, is een geoliede machine. “De tijdsdruk is enorm. Het opbouwen moet op vier dagen gebeuren en er mag echt niets fout gaan. Er staan hier veertig vrachtwagens vol staal. Eén vrachtwagen met een lekke band die zes uur vertraging heeft, kan al serieuze problemen opleveren.”
Omdat het afbreken ook twee dagen duurt, zijn er voortdurend drie identieke podia de baan op: één dat onderweg is, één dat wordt opgebouwd en één waarop er wordt opgetreden. Zo kan U2 elke dag een show geven op een andere locatie.
Hendrik Verdeyen heeft een van die podia, en het bijhorende personeel, onder zijn hoede. Dertig podiumbouwers van het Belgische Stageco helpen het gevaarte op poten te zetten. “Voor de optredens huren we ter plaatse nog eens dertig medewerkers in. Naarmate de show dichterbij komt, loopt dat aantal zelfs op tot honderdtwintig en meer.”
Dat zijn voornamelijk mannen, op een drietal vrouwen na, die een tournee lang lief en leed delen. “Bij ons is het ‘samen uit, samen thuis’. Da’s niet altijd makkelijk, maar ik heb er toch al veel vrienden aan over gehouden. In mijn ploeg zitten er twaalf mensen met wie ik al vijftien jaar op de baan ben. We kennen mekaar. Heeft er iemand problemen thuis, dan vangen we die op. Wij zijn broeders, door dik en dun.”
De show zelf volgen de podiumbouwers niet. “Vrij snel na het optreden beginnen we weer te werken. Bij dit podium beginnen we rond zes uur ’s ochtends aan de afbraak. Daarom kruipen we meestal vroeg in bed en gaan we enkel kijken als er bijvoorbeeld twee shows na mekaar op dezelfde plaats zijn.”
Vinden ze het dan niet speciaal om voor een band te werken waar ze misschien zelf fan van zijn? “Als je met deze job start, vind je dat inderdaad bijzonder. Maar intussen zijn we het zo gewoon dat we er niet meer bij stilstaan. Het leuke aan dit werk is dat je na vier dagen hard werken het resultaat ziet: dat podium, het optreden, de toeschouwers die zich amuseren ... Of dat nu voor U2, de Stones of Robbie Williams is, maakt me eigenlijk niet veel uit.”
1 juli 2009
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Politicus Wouter Van Bellingen zou meteen als stagemanager op een festival aan de slag kunnen, dankzij z'n jarenlange ervaring.
U2 was in 2009 de best verdienende groep in de Verenigde Staten. Het toeren en de platenverkoop leverde de Ierse groep zo'n 80 miljoen euro op. Dat blijkt uit cijfers van het muziektijdschrift Billboard.
Hij werd al driemaal verkozen tot beste dj ter wereld. En dat heeft de Nederlandse Tijs Verwest, alias Tiësto, geen windeieren gelegd.
Binnenkort mag Madonna haar naam bij het (korte) lijstje van vrouwelijke miljardair-entertainers schrijven, vlak onder Oprah Winfrey, J.K. Rowling en Martha Stewart.
Artificiële intelligentie duikt steeds vaker op bij rekrutering... Blijft menselijke input nog wel nodig in het wervingsproces?
Je bent jong en geïnteresseerd in wetenschappen? Dan wacht je misschien een mooie carrière in de chemie- of farma-industrie.
Hoe komen al die heerlijk verse producten elke dag in de winkel terecht? Daar staan we veel te weinig bij stil. De vrachtwagenchauffeurs van Delhaize vormen een onmisbare schakel in het verhaal. “We zijn mee het uithangbord van de winkel.”
Onze werkritmes en -ruimtes zijn over de jaren heen flink door elkaar geschud. Welke werktrends komen er in 2024 nog op ons af?