Creatief solliciteren
Vorige

1 van 77

Volgende
Volgend artikel:

Spontaan solliciteren zit in de lift: 7 tips

Solliciteer en verkoop jezelf via Skype

“Wanneer je zelfzeker overkomt, heb je een streepje voor.” (Joylien Crommelynck, aangeworven via Skype)
Naast gesprekken met klanten, vinden ook sollicitatiegesprekken steeds vaker vinden plaats via videoconferencing. De voordelen? Video’s kunnen opnieuw worden afgespeeld en kandidaten hoeven zich niet onnodig te verplaatsen. Wij spraken met twee commerciële profielen - Maria-Teresa en Joylien - over hun ervaringen met Skype.
Joylien Crommelynck
“Wanneer je zelfzeker overkomt, heb je een streepje voor.” (Joylien Crommelynck, aangeworven via Skype)

Maria-Teresa Silletti (45), geboren in België uit Italiaanse ouders, bouwde haar leven op in Italië, maar keerde vorig jaar terug naar ons land om hier aan de slag te gaan. “Ik haalde een bachelor economie in Londen, gevolgd door een MBA aan de VUB”, vertelt ze.

Samen met haar man besloten ze om naar Italië te verhuizen. Het gezin breidde ondertussen uit met drie kinderen. “Italië is een fantastisch land om te wonen maar de arbeidsmarkt is ontzettend stroef. Bij verschillende bedrijven had ik een commerciële, administratieve functie maar telkens was dit slechts voor een beperkt aantal jaren. Ook voor mijn man liep niet alles naar wens wat betreft zijn professionele carrière. Wij hadden naar ons gevoel te weinig zekerheden.”

Skype opent de arbeidsmarkt

Maria-Teresa nam de beslissing om terug te keren naar Brussel. “Een internationale omgeving die meer perspectieven bood. In 2014 ben ik werk beginnen zoeken, vooral via internet. De zoektocht duurde een jaartje, tot ik op een vacature stootte via rekruteringsbureau Hays. Ik stuurde mijn cv en werd kort nadien gebeld.”

Het eerste gesprek – vanuit Italië - met Hays verliep via Skype. “Nadien mocht ik op sollicitatiegesprek bij mijn huidige baas, ook via Skype. Er volgde nog een laatste ronde en ik had een gesprek met mijn baas en teamleader, weer via Skype.” Sinds december 2015 is Maria-Teresa aan de slag voor de klantendienst van technologieconcern 3M. “Ik ben in ieder geval enthousiast dat ik via Skype kon solliciteren. De arbeidsmarkt opent zich zo op een uitzonderlijke manier, grenzen houden mensen niet meer tegen.”

Comfortabel gevoel

Joylien Crommelynck (26) werkt als adjunct-directeur bij een vestiging van Delhaize. Haar sollicitatiegesprek via Hays ervaarde Joylien als een aangename ervaring. “Ik ben eigenlijk geen fan van telefonische interviews want je ziet de persoon aan de andere kant niet”, vertelt ze. “Maar toch, toen ik inbelde via Skype voor het sollicitatiegesprek leek het alsof ik in een vertrouwde kamer terechtkwam. Ik voelde me meteen op mijn gemak want ik belde van thuis uit, een omgeving waarin ik me comfortabel voelde.”

Omdat er enige haast geboden was in de sollicitatieprocedure werd er voor Joylien meteen meer dan anderhalf uur uitgetrokken voor het Skype-videogesprek. “Dat lijkt lang maar de tijd vloog voorbij, veel vlotter dan in een ‘klassiek’ telefoongesprek.” Skype was Joylien niet vreemd want ook in haar vrije tijd maakte ze er al vaak gebruik van. “Op vakantie in Zuid-Afrika skypete ik met mijn ouders en met mijn grootmoeder heb ik regelmatig contact via een Skype-videogesprek.”

Tijdwinst

Volgens Joylien Crommelynck heeft video een meerwaarde omdat een sollicitatiegesprek vanuit om het even welke omgeving kan plaatsvinden, je hoeft je niet per se te verplaatsen naar een rekruteringskantoor of een bedrijf. “Bij een klassieke sollicitatie moet je na een eerste gesprek nog eens terugkomen en in sommige gevallen zelfs nog een derde keer langsgaan. Met Skype boek je in ieder geval tijdwinst”, vindt Joylien. Een Skype-videogesprek heeft volgens haar ook als bijkomend voordeel dat je iemand alvast kunt beoordelen op zijn voorkomen. “Wanneer je zelfzeker overkomt, heb je volgens mij een streepje voor. Ik heb het gevoel dat je op die manier al een stap kunt overslaan in een sollicitatieproces,” besluit ze.

Lichaamstaal analyseren via videogesprek

Hoewel menselijk contact een must lijkt in de rekruteringssector, is het in veel gevallen ook mogelijk om de juiste persoon te vinden aan de hand van een videogesprek.

Recruiters kunnen de lichaamstaal analyseren, wat met een telefonisch interview niet mogelijk is. Bij rekruteringsbureau Hays wordt videoconferencing steeds vaker ingezet. In de Nederlandse vestiging vindt er gemiddeld 3 keer per week een video-interview plaats, bij Hays Frankrijk gemiddeld 20 keer per week. Bij Hays Noord-Amerika wordt een video-interview standaard gebruikt in een aanwervingsproces. Toch pleit ceo Alistair Cox wel voor het behoud van face-to-facegesprekken. “Maar het is een kwestie van tijd dat videoconferencing en virtual reality even belangrijk of belangrijker worden.”

(bv) 

2 juni 2017
Anderen bekeken ook