Gelukkig op het werk
Vorige

1 van 1068

Volgende
Volgend artikel:

Jongeren op de werkvloer: wat zijn de misverstanden over Gen Z?

Ontsnap aan de dagelijkse sleur: 17 tips

dagelijkse sleur
Zoek je een manier om meer werk te verzetten zonder dat je daarvoor extra vrije tijd moet inleveren? Overweeg dan eens de tips van Tim Ferriss, auteur van de bestseller 'The 4-Hour Workweek'.

Ferriss, die uit zijn eigen ervaringen schrijft, heeft enkele waardevolle tips voor iedereen die zijn dagelijkse routine meer dan beu is en meer tijd wil overhouden om zaken te doen die écht gelukkig maken.

1. Krijg je nooit je werk gedaan?

Dan is het hoog tijd voor verandering. Het is ontzettend gemakkelijk om bepaalde gewoontes vol te houden of gewoon de zaken te doen zoals men jou heeft uitgelegd. Waarom probeer je niet eens een andere methode? Let er wel op dat je efficiënt bezig blijft. Als het recept niet goed is, maakt het niet uit of je een goede kok bent.

Ontdek: Waarom jij je werk maar niet gedaan krijgt

2. Interesse, energie en bekwaamheid veranderen continu

De meeste jobs zijn erop gericht om hetzelfde werk voor uren, of zelfs jaren, te doen. Maar mensen zijn nu eenmaal niet zo gemaakt. Je interesse en bekwaamheid in een taak verandert over de tijd. Denk na over je carrière, zodat je niet eindigt in een routine waar je eigenlijk niet achterstaat en niet meer voor 'gemaakt' bent.

3. Minder doen, betekent niet 'lui zijn'

Vaak beschouwen werkgevers iemand die steeds aanwezig is (zowel 's avonds laat als 's ochtends vroeg) en zijn lunch aan zijn bureau opeet als iemand die hard werkt en overduidelijk toegewijd is. Lange uren aanwezig zijn, toont echter niets.

Er is een groot verschil tussen productief zijn en bezig zijn. In plaats van te meten hoeveel werk je doet, kan je beter achterhalen hoeveel tijd je nodig hebt om bepaalde resultaten te bereiken. Elimineer de minder belangrijke zaken die je geen stap vooruithelpen.

Extra: 9 tips om minder te werken en toch meer gedaan te krijgen

4. Stel moeilijke keuzes niet uit

Er is nooit 'het ideale moment' om je job op te zeggen, meer verantwoordelijkheid te vragen of een nieuw riskant project uit te denken. Wachten op het perfecte moment is gewoonweg een uitsteltactiek. Waag de sprong en corrigeer wanneer nodig. De gevolgen zijn zelden zo slecht als je denkt.

5. Vraag mensen om vergiffenis in plaats van om toestemming

Wachten op iemands toestemming is de makkelijkste manier om werk uit te stellen dat je echt niet graag doet. Zo kan je immers anderen de schuld geven van jouw traagheid of falen.

Wil je echt iets verwezenlijken, en vrees je dat iemand je in de weg zal staan, ga er dan toch gewoon voor. Nadien heb je namelijk genoeg tijd om je te verontschuldigen of zaken recht te zetten, tenzij de schade natuurlijk echt catastrofaal is. Mensen zijn vaak wantrouwig om nieuwe dingen te proberen, maar eens de bal aan het rollen gaat, zijn ze maar moeilijk te stoppen.

6. Benadruk waar je goed in bent

De meerderheid van de mensen is beter dan gemiddeld op een beperkt aantal vlakken, en vrij slecht op veel andere vlakken. Je zwakheden proberen te verbeteren zal alleen maar leiden tot kleine vooruitgangen. Je zal uiteindelijk als 'middelmatig' worden bestempeld. Wie daarentegen focust op zijn sterktes kan zich uitzonderlijk en onmisbaar maken op het werk. Doe datgene waar je het beste in bent.

Handig: 10 manieren om jouw verborgen talenten te ontdekken

7. Zoek uit hoe je stress positief kan inzetten

Slechte stress, zoals een schreeuwende baas of afbrekende kritiek, is zeker negatief. Zonder een zeker stressniveau geraak je echter maar moeilijk gemotiveerd. Voorbeelden van 'goede stress' zijn rolmodellen die je een duwtje in de rug geven en risico's nemen die je comfortzone uitbreiden.

8. Geluk is belangrijker dan zekerheid

Ongelukkig zijn is natuurlijk niet aangenaam. Maar onzeker zijn is simpelweg eng. De meeste mensen zullen er daarom eerder voor kiezen om ongelukkig te zijn. Wanneer je in je hoofd alles afspeelt wat mis kan gaan, dan doe je uiteindelijk niets door pessimisme, angst en onzekerheid. Verlaat je comfortzone en durf risico's nemen.

9. Pas op voor vals optimisme

Een van de manieren om verandering te vermijden is met vals optimisme: het idee dat de dingen wel beter zullen worden nadat er wat tijd is overgegaan. Als je jezelf nu ongelukkig voelt, dan is de kans groot dat je optimisme gebruikt als een excuus om niets te ondernemen. Ben je beter af dan een week, maand, jaar geleden? Als dat niet zo is, dan zullen de zaken zeker niet veranderen zolang je niets onderneemt.

10. Stel onrealistische en ontzettend ambitieuze doelen op

De meeste mensen zijn relatief onzeker en gaan voor veilige, haalbare doelen. Dat wil zeggen dat concurrentie aan deze (lage) kant het hoogst is. Razend ambitieus zijn en onmogelijke doelen opstellen is gemakkelijker omdat er maar weinig mensen zijn die dit echt proberen. Onrealistische doelstellingen geven je een echte adrenalineboost.

Yes! 5 manieren om succesvolle doelen te stellen én je eraan te houden

11. Gebruik de 80/20 regel

80% van je resultaten wordt geboekt door 20% van de tijd en moeite die je er insteekt. Ontzettend lange dagen werken maar toch steeds het gevoel hebben dat je nog werk moet verzetten is een teken dat je iets verkeerd doet. Vraag jezelf twee dingen af: "Welke 20% van je inspanningen zijn verantwoordelijk voor 80% van je problemen en ontevredenheid?" en "Welke 20% van je inspanningen zorgen voor 80% van je gewenste verwezenlijkingen?"

12. Geef jezelf minder tijd om alles gedaan te krijgen

Volg de wet van Parkinson. Deze zegt dat een taak complexer wordt wanneer je er meer tijd aan besteedt. De boodschap: beperk de tijd die je aan taken besteedt en je zal je automatisch meer focussen op de hoofdzaken en krijgt dus meer gedaan. Wie 8 uur per dag moet werken, ontwikkelt een gewoonte om effectief alles in 8 uur gedaan krijgen. Terwijl dat wellicht ook sneller kan.

13. De meeste problemen lossen zichzelf op

Stop met alles steeds te analyseren en creëer een soort van selectieve onwetendheid. De meeste informatie die je krijgt, helpt je vaak niet verder. Hoe meer je informatie kan inperken, hoe minder tijd je verspilt en reageert op die dingen die niets bijdragen aan je productiviteit. Beperk inkomende e-mails of telefoons die je eigenlijk alleen maar afleiden van je belangrijkste taken.

Fuck it! Maak don’t-dolijstjes!

14. Soms ben je beter onbeleefd

Wie beleefd blijft ‘ja’ zeggen tegen vervelende mensen of taken, wordt na een tijd overladen met irritante opdrachten. Meetings die nergens naartoe gaan of gesprekken die niets opleveren kan je beter zo snel mogelijk verlaten. Je bent beter onbeleefd dan uren te verliezen met je 'beleefde' gedrag.

15. Doe alle tijdrovende en repetitieve zaken tegelijkertijd

Uiteindelijk zullen al je onbeantwoorde mails, formulieren die je nog niet hebt ingevuld en andere tijdrovende logistieke taken zich opstapelen wanneer je er niet aan begint. Ze moeten nu eenmaal worden gedaan. Het ergste wat je kunt doen, is belangrijke taken laten vallen voor zulke 'stomme' taken. Doe ze allemaal tegelijk en je bent er snel(ler) vanaf.

16. Baken duidelijk af wat je wil

Stimuleer zelfstandigheid wanneer je mensen onder je hebt staan. Anders word je dagelijks overspoeld met tientallen vragen of bevestigingen die medewerkers nodig hebben. Maak duidelijk met welke vragen men al dan niet bij jou terecht kan. De meesten zullen positief reageren op die extra verantwoordelijkheid.

17. Overweeg een persoonlijke assistent

Outsourcing is niet alleen voor bedrijven. In een tijdperk waarin vrijwel de hele wereld met elkaar verbonden is via het internet, is het goedkoper dan je denkt om bepaalde taken uit te besteden aan een virtuele assistent. Zo kan je je namelijk concentreren op de dingen die er echt toe doen. 

Check: Wordt artificiële intelligentie jouw beste collega?

(nm) - Bron: Businessinsider.com 

Anderen bekeken ook