10 tips om het overzicht op je werk te behouden
Sommige mensen weten elke vorm van chaos het hoofd te bieden. Enkele tips om één van hen te worden...
Ons brein werkt het best als we ons compleet op één taak tegelijk kunnen richten. Meerdere dingen tegelijk doen, is veel minder efficiënt dan ze snel na elkaar doen.
Op zich kunnen we meerdere dingen tegelijk doen, bijvoorbeeld de krant lezen tijdens het ontbijt. Maar dat lukt enkel omdat we op automatische piloot eten en ons alleen moeten concentreren op het lezen. Van zodra je je op twee dingen tegelijk moet concentreren, gaat het meestal fout. Daarom voer je tijdens het autorijden ook best geen intensief telefoongesprek.
Onze hersenen kunnen zelfs ‘oververhit’ raken van het multitasken: het zogenaamde Information Overload-verschijnsel komt steeds vaker voor. Te veel prikkels tegelijk, leidt dan zelfs tot psychische of lichamelijke klachten. Daarom ... deze 8 tips om toch alles gedaan te krijgen:
Ons werkgeheugen kan slechts één element tegelijk bevatten. Als we meer elementen moeten onthouden, slaan we die op in ons langetermijngeheugen. Met als gevolg dat het terughalen van die informatie meer tijd kost en leidt tot meer fouten. Dat concludeert Jelmer Borst uit zijn onderzoek naar multitasken voor de Universiteit van Groningen. Hij toonde aan dat multitasken alleen efficiënt kan zijn zolang er niet meerdere elementen tegelijk moeten onthouden worden. Multitasken vraagt dus om keuzes maken.
We zijn het meest productief als we onze aandacht kunnen richten op de belangrijkste taak. Dat kan door vergelijkbare taken te bundelen, wat dus niet hetzelfde is als multitasken. Het clusteren van je werk zorgt voor ritme, verhoogt je effectiviteit en laat je direct zien hoeveel je precies gedaan krijgt in een dag.
Als je dan toch moet multitasken, doe het dan mindful: las een tijdsblok in waarin je bewust verschillende taken combineert. Anders kunnen je hersenen oververhit raken.
Maak ’s morgens een lijstje met je to do’s en hou je er strikt aan. Als je ’s avonds gedaan hebt wat je had gepland, dan heb je een groter gevoel van controle. Zorg ervoor dat je met de lastige taken begint. Veel mensen multitasken de hele dag door omdat ze treuzelen om niet aan de minder leuke dingen te moeten beginnen.
Hoe vaak begin je niet aan iets om - nog voor het af is - al met iets anders bezig te zijn? Blijf zitten waar je zit tot je een taak hebt afgerond. Vermijd onderbrekingen door bijvoorbeeld met tijdsblokken te werken waarop je bereikbaar bent voor collega’s of telefoons.
Zorg voor een systematische en aangenaam ingerichte werkplek. Of zoek een rustige plek om te werken. Bijna ieder kantoor (of huis) biedt de mogelijkheid om je even terug te trekken, om zo geconcentreerd aan de slag te gaan en te blijven.
Je persoonlijke zaken verdienen aandacht, maar niet tijdens het werk. Het plannen van een BBQ doe je best na de kantooruren. Je vrienden kan je ’s ochtends op de trein of tijdens je lunchpauze bellen. Doe er alles aan om te voorkomen dat je tijdens je werk met privézaken bezig bent.
Schaam je niet om hulp te vragen aan je collega’s als je het echt nodig hebt. Soms is multitasken een onmogelijke poging om een week werk in één dag te persen, en daar wint niemand bij.
(mr)
30 april 2020Sommige mensen weten elke vorm van chaos het hoofd te bieden. Enkele tips om één van hen te worden...
Je kent ze wel, die mensen die een bloeiende carrière hebben, heel wat realiseren en toch nog tijd hebben voor hun gezin en ontspanning. Hoe doen ze dat?
Slimmer aan de slag? In het boek Aftellen naar maandag bundelt Ann De Bisschop haar tips voor een gezonde work-life balance en een gelukkiger werkleven.
Wanneer het aantal mannelijke studenten kleiner wordt, stellen vrouwen hun kinderwens uit en streven ze meer naar carrières met een hoog loon. Zo blijkt...
Werknemers die af en toe hun professionele mailbox afsluiten, krijgen met minder stress te kampen en kunnen zich nadien ook beter concentreren.
Hoewel we tegenwoordig meer in kortere tijd willen doen, is het net beter om te monotasken en je te focussen op één taak per keer.
Ben jij ondanks een degelijke planning toch niet helemaal tevreden over jouw werkprestaties? Misschien val je nog over volgende struikelblokken...
Dagelijks worden we geconfronteerd met zo'n 34 GB informatie. Dat is 2 keer zoveel als 30 jaar geleden. Geen wonder dat we onze aandacht verliezen.
Filip Van de Velde is Voorzitter van het Directiecomité van FOD Financiën: “Jouw job hier heeft maatschappelijk belang”