Klassieke organisatieschema is aan herziening toe
Vaak zit een organisatieschema ergens ver weg in een archief. Het klassieke organigram heeft zijn beste tijd gehad.
Wat de coachende rol van een leidinggevende precies inhoudt? “In onze vlakke structuur geven we binnen een domein veel ruimte aan onze mensen en minder directieve opdrachten. Daardoor kunnen medewerkers zich ook beter ontwikkelen.” Jeroen De Temmerman is nog niet erg lang aan de slag bij UNILIN, maar hij weet wat hem als operations director te doen staat: mensen laten groeien en ontwikkeling stimuleren.
Koen Lauwers is zo'n jonge manager die in het team van Jeroen De Temmerman veel vertrouwen en verantwoordelijkheid krijgt. “Ik moet bepaalde resultaten halen, maar zolang ik die ook daadwerkelijk haal, krijg ik veel vrijheid in de manier waarop ik dat doe. Aan de andere kant krijg ik ook aparte uitdagingen. Dan vraagt Jeroen me 'heb je dáár al eens aan gedacht?' Soms zijn zaken een evidentie omdat ze al jaren op dezelfde manier verlopen, dan schudt hij me weleens wakker.”
Niet alleen zijn managers in de eerste plaats coach, UNILIN heeft ook het idee opzijgeschoven dat de beste vaktechnische specialisten ook de beste managers zijn. Bij een aanwerving of promotie zal de organisatie veel meer kijken naar leiderscapaciteiten, emotionele intelligentie, communicatievaardigheden ... Dat is vaak belangrijker dan diepgaande expertise over een kleine niche. “Daar maak je als manager het verschil: je moet niet de beste zijn op alle domeinen om als coach op te treden”, zegt Jeroen De Temmerman. “Een productiemanager zoals Koen sturen we niet naar een cursus over productiemanagement, maar betrekken we eerder bij projecten rond productinnovatie, marktanalyses, ... Dat geeft meer inhoud aan zijn job en komt zijn ontwikkelingstraject ten goede.”
Net omdat de manager niet langer de persoon is met alle kennis in huis, is de relatie met de medewerkers uit zijn team ook anders. Medewerkers zijn vaak beter op de hoogte van de nuances en details, en kunnen – neen: moeten – kritische vragen stellen, bedenkingen formuleren. Ook in de relatie tussen Jeroen De Temmerman en Koen Lauwers is dat zo: “Ik verwacht dat Koen mij uitdaagt. Hij weet beter dan ik wat er reilt en zeilt in zijn afdeling en stelt me gerichte vragen. Dan gaan we in discussie.”
Managers moeten met mondige, kritische medewerkers omgaan, maar deze manier van werken vergt ook een mentaliteitswijziging bij de medewerker zelf: 'ja' knikken en uitvoeren is onvoldoende. “Dat is deel van de cultuur van ons bedrijf. Ik rekruteer daar ook op: iemand die niet de maturiteit bezit om kritisch te durven zijn, of die zich heel nederig opstelt, zal net iets minder goed scoren op een sollicitatiegesprek. We verwachten dat mensen in hun team communiceren en in een open sfeer samenwerken.”
(tv) – Bron: MARK Magazine
Vaak zit een organisatieschema ergens ver weg in een archief. Het klassieke organigram heeft zijn beste tijd gehad.
Een horizontale bedrijfshiërarchie is geen garantie voor succes binnen het bedrijf. Dat blijkt uit onderzoek van Julie Wulf (Harvard Business School).
Unilin let er van bij de selectie op dat werknemers passen bij de waarden van het bedrijf. Een fit met de job is belangrijk, maar ook met de cultuur.
Steeds meer bedrijven doen extra inspanningen om young graduates aan te trekken en ze via speciale programma’s verder op te leiden. Zo ook UNILIN.
Waar neemt de Vlaming tijdens het vergaderen het meest aanstoot aan? En wat werkt het best om efficiëntie te verzekeren?
Bedrijfscultuur, goede werkomstandigheden en opleidingsmogelijkheden. Die factoren zijn voor jonge ingenieurs cruciaal bij de keuze van hun (eerste) werkgever.
Ellen Bral vertelt hoe haar burn-out een keerpunt was voor haarzelf, en in zekere mate ook voor haar werkgever.
Als jobstudent werken... kan dat zomaar? Zijn er voorwaarden? En hoeveel word je betaald? Op al deze (en op nog veel meer) vragen, geven we een antwoord!
Na een lange carrière in een ziekenhuis volgde verpleegkundige Mich vier jaar geleden haar hart naar de thuisverpleging. Bij het Wit-Gele Kruis van Antwerpen vond Mich het gevarieerde takenpakket waarvan ze droomde en het heel fijne contact met de patiënten dat ze miste.