Het loon van een Support Manager bij Auto Parts Center: 1.525 euro netto
We vroegen aan Davy Deconinck (31) uit Antwerpen, IT & Garage Support Manager, hoeveel hij maandelijks verdient …
Naar jaarlijkse gewoonte brengt Secretary Plus de salarisevolutie in kaart bij ondersteunende functies, het profiel waar het zich op richt. De invulling gaat vrij breed: van de klassieke management- of personal assistant tot andere ondersteunende functies. “Ook onder meer medewerkers in customer service en commerciële binnendiensten, projectassistenten en HR-medewerkers komen in aanmerking”, situeert Violaine Baeten, marketing & communication manager bij Secretary Plus.
De ruime invulling wijst op een trend van de laatste jaren. “De assistentfunctie is erg verbreed. En wij zijn daar als organisatie in meegegroeid”, vertelt Baeten. “Supportfuncties vind je over de hele organisatie en hun rol is er cruciaal voor een vlotte werking”.
Als supportmedewerker verdien je met voorsprong het meest in Brussel (3.042 euro) en gemiddeld gesproken ook het allermeest in een buitenlandse functie (3.304 euro). “Al loont pendelen blijkbaar steeds minder, want in verhouding stijgen de lonen in de andere provincies”, weet Violaine Baeten.
Ook op sectorniveau zijn er grote verschillen. Belgen met een supportfunctie in de farma- en medische sector verdienen het meest, in de reclame, communicatie en de toeristische sector het minst. Tussen de verschillende sectoren kan het loon met 25 procent verschillen.
Ervaring loont, want na 10 jaar werkervaring verdien je gemiddeld 35 procent meer in vergelijking met een starter. Bij de opleiding is het verhaal dubbel. “Pas vanaf een hoger diploma is er een significant effect op vlak van het gemiddeld brutoloon in vergelijking met de lagere opleidingsniveaus”, weet Baeten.
Naast regio, ervaring en opleiding bepalen nog andere elementen het loon. Zo verdienen supportmedewerkers met budgetverantwoordelijkheid óf zij die leiding geven aan 1 tot 5 werknemers gemiddeld 14 procent meer. Dit stijgt zelfs tot 23 procent als men aan meer dan 5 werknemers leiding geeft.
Ongeveer 1 op 5 van de supportmedewerkers krijgt in België een deel van zijn loon uitgekeerd als variabel loon. Bijna iedereen in een supportfunctie kan rekenen op extralegale voordelen, waarvan maaltijdcheques, hospitalisatieverzekering, groepsverzekering en ECO-cheques de meest voorkomende zijn in ons land.
De verschillen met de buurlanden blijken beperkt. Verdient een Belg met een supportfunctie gemiddeld 2.837 euro bruto per maand, dan is dat in Nederland 2.835 euro. Mensen die in de Nederlandse regio’s Noord-Holland en Utrecht werken, verdienen gemiddeld het meest. In Friesland het minst.
De Duitse supportmedewerker kan gemiddeld op 2.792 euro bruto per maand rekenen. In de regio van München en Frankfurt am Main verdien je als supportmedewerker het meest, in Berlijn dan weer het minst. “Al moeten we die lonen wel bekijken in een brede context”, benadrukt Baeten. “Zo verschillen onder meer extralegale voorwaarden en belastingen van land tot land.”
(wv) – Bron: MARK Magazine
We vroegen aan Davy Deconinck (31) uit Antwerpen, IT & Garage Support Manager, hoeveel hij maandelijks verdient …
Via het project ‘Support@Work’ wil de vzw Rondpunt verkeersslachtoffers helpen bij hun zoektocht naar een job.
‘Werkbaar werk’ is hot in de politiek. Bij de FOD Financiën bepalen medewerkers grotendeels zelf hoe hun werktijd eruitziet!
Heel wat Belgische bedrijven overwegen een loonsverhoging van bijna 5% in 2024. Hoe komt dat? En ben jij één van de gelukkigen?
Ik wil mijn geboorteverlof opnemen. Mijn baas weigert omdat er te weinig personeel is. Kan dat zomaar?
Eén op de drie werknemers heeft last van werkdruk... Aan welke lichamelijke signalen herken je een te hoge werkdruk?
De kerncentrale van Doel is een werkomgeving waar strikte veiligheidsvoorschriften centraal staan. Parham speelt daarbij een belangrijke rol.
Soms zitten mensen niet op de juiste plaats. Een typisch voorbeeld daarvan is de baas die bovenaan de ladder staat, maar niet capabel is. Klinkt bekend?