Je succes bepaal je (grotendeels) zelf
Niet alleen intelligentie is een belangrijke factor tot succes. Hoe succesvol je bent, hangt vooral af je motivatie en doorzettingsvermogen.
“Ongeveer een derde van de bevolking is introvert, dus ook op de werkvloer zijn er heel wat introverten. Toch overheerst daar ook vaak het extraverte ideaal”, vertellen experts Hilde Mariën en Silvia Derom.
“Dat extraverte ideaal weerspiegelt zich ook in de bedrijfsruimtes zelf (open landschapskantoren, flikkerende promotieschermen, drukke eetruimtes) en in de social skills die verwacht worden (mondigheid, onmiddellijke actie, ...).”
“Deze extraverte kwaliteiten hebben zeker hun nut en meerwaarde in organisaties en bedrijven. Zonder twijfel. Maar door enkel op deze extraverte kwaliteiten te focussen gaat er veel potentieel verloren. Bij de werknemers, en dus ook bij de organisaties en bedrijven.”
“Dè introvert bestaat niet, maar zeker is wel dat introverten anders functioneren op het werk dan extraverten. Introvert zijn heeft meer te maken met hoe je reageert op stimulansen, waar je je energie uit haalt en hoe je die energie weer oplaadt.
Extraverte personen snakken naar impulsen. Introverten voelen zich op hun best in een stillere, impulsarme omgeving. Geen een van de twee is beter of slechter, ze zijn gewoon anders”, aldus Hilde Mariën en Silvia Derom.
Handig! 10 tips om introverte en extroverte collega's te laten samenwerken
Enkele eigenschappen van introverten:
Check ook: Ben jij introvert of hoogsensitief?
Een introvert werkt het liefst alleen, in een kleine, familiale organisatie. Een multinational met veel tussenniveaus, waar je actief moet contacten leggen en netwerken ligt introverten minder.
Actief nieuwe connecties aangaan op grote bijeenkomsten of beurzen, is niet zo eenvoudig voor een introvert. Zelfs al zouden die connecties heel nuttig kunnen zijn.
Het wordt vaak OVERschat hoe extravert een leidinggevende moet zijn. Leidinggeven kent vele facetten. Entertainment hoort daar meestal niet bij. Motiveren wel, inspireren ook. Maar dit zijn geen unieke extraverte eigenschappen.
Een introverte leidinggevende heeft oog voor de ideeën van zijn team en zal zo veel ruimte bieden voor innovatie. Een introverte leider luistert en heeft voeling met de onderlinge relaties en kwaliteiten in zijn team. Hij wil niet per se zijn eigen mening opdringen. Door z’n goed observatievermogen kent een introvert zijn teamleden door en door, en zal hij hen veel gemakkelijker kunnen inschatten. De juiste taak aan de juiste persoon delegeren gebeurt efficiënt. Introverte leiders leggen verbanden, nemen minder risico’s en bouwen zo een langetermijnvisie uit.
Introverte leiders zijn daarom beter in het leidinggeven aan initiatiefrijke mensen. Dan is er geen nood aan bevelen en een directieve leider. Wel aan iemand die hun ideeën ondersteunt en beluistert, die kan delegeren naar het meest geschikte teamlid. Een leider die zijn eigen ideeën graag verwezenlijkt ziet, zal deze doordrukken. Het gevolg is dat de teamleden minder en minder met eigen ideeën zullen komen. Een verarming van het bedrijf dus.
Het bewijs: Hoe je als introvert toch een uitstekende leider kan zijn
Extraverte leiders boeken meer succes met passieve werknemers. Zo’n type baas geeft opdrachten en poneert zijn visie. Het is dus belangrijk om de juiste leider bij het juiste team te zetten. Daar ligt een taak voor het bedrijf, maar je kan als werknemer ook zelf proberen mee te sturen waar je terechtkomt. Belangrijk is om jezelf te kennen en je juist te positioneren.
Op de werkvloer kan je als introvert overprikkeld worden. In veel organisaties en bedrijven is teamwerk en een open office de (onuitgesproken) regel. Het sociale gebeuren en het netwerken staat voorop, bureaus worden zo ingericht dat er constante interactie en overleg mogelijk is. Voor wie gevoelig is aan prikkels, en de meeste introverten zijn dat, is dit een grote energievreter.
Deel je eigen dag daarom zo veel mogelijk in en ga na wat je zelf kan doen om dit te doorbreken. Dat is niet in elke job even makkelijk, maar stretch dan zeker ook je sturingsmogelijkheden. Staar je niet blind op wat er moet en vastligt, maar kijk waar je wel invloed kan op uitoefenen. Als je weet dat je ’s morgens in een drukke omgeving moet werken, plan dan een moment alleen. Al is het maar dat je even alleen van het ene lokaal naar het andere kan lopen. Plan pauzes in een rustige omgeving, zoek af en toe plekken op waar je wel alleen kan werken. Weet waar het rustig is en waar je kan ontsnappen aan de drukte (telefoons, babbelende collega’s, visuele prikkels, …) en zoek deze plekken regelmatig op. Deze momenten heb je nodig om je weer op te laden. Ga ook na of je je bureauruimte anders kan regelen, en spreek met collega’s af wanneer je wel beschikbaar bent voor vragen en telefoons.
Extra: Waarom kantoorgeluiden jou meer storen dan anderen
Doe altijd waar jij het best in bent, en dat is een-op-een gesprek. In veel vergaderingen wordt veel gepraat, maar de beste conversaties heb je een-op-een. Deze gesprekken zijn vaak efficiënter: zowel bij het uitwisselen van ideeën als bij het oplossen van conflicten, maar zeker ook om te vragen naar wat je nodig hebt. Goed zijn in deze gesprekken, door onder meer goed te luisteren, is een grote meerwaarde van introverten.
Maar: laat je niet als praatpaal gebruiken. Een introvert is een goede luisteraar, maar je hebt ook het recht om een gesprek te beëindigen. Leer jezelf enkele assertieve zinnen aan die je kan gebruiken om een einde te maken aan ongewenste sociale praatjes over het weer, de kinderen, het werk, … Vreselijk vermoeiend voor een introvert.
Een introvert is beschouwend, een goede observator en luisteraar. Introverte werknemers en leiders hebben veel gezien en gehoord.
Als introvert beschik je zo over veel informatie die ook voor anderen nuttig is. En vooral: informatie die voor vele anderen onzichtbaar is. Daar kan je veel mee doen: collega’s helpen, je project op een slimme manier doordrukken, anticiperen op koerswijzigingen van het bedrijf die alleen jij hebt zien aankomen, … Je observatievermogen en de waardevolle informatie delen met anderen, vergroot je invloed en impact. De observaties van een introvert zijn heel waardevol, goed doordacht en goed geobserveerd. Als je dan iets zegt, heb je invloed. Je legt verbanden (die anderen dikwijls niet zien) en legt alle informatie die je hebt samen om tot een besluit te komen. Beslissingen zijn doordacht.
Als introvert krijg je vaak te horen dat je goed kan luisteren. Zet deze kwaliteit ook in: actief luisteren geeft je een schat aan informatie. Dit geeft je de kans om ook echt met deze informatie aan de slag te gaan. Je kan inspelen op wat echt belangrijk is voor de ander (en zo bijvoorbeeld beter verkopen). Door actief te luisteren ga je ook betere vragen stellen. Luisteren is ook aandacht geven. Wat zeker geapprecieerd wordt door anderen.
Een introvert houdt het einde voor ogen: hij kan naar een doel toewerken, zonder onmiddellijke beloning.
Samenwerking tussen introverten en extraverten kan een verrijking zijn voor het bedrijf en geen last. Een extravert kan de introvert tot actie aanzetten wanneer die blijft analyseren en overdenken. Omgekeerd kan een introverte collega een extraverte helpen bij een grondige voorbereiding. Een gesprek tussen introverte en extraverte personen kan op beide een positief effect hebben: als introvert zal je er vrolijker of energieker van worden, als extravert kan het rustgevend zijn.
Een introvert kan zich lang op één thema of taak focussen. Voor je een beslissing neemt of tot actie overgaat, wil je je helemaal verdiept hebben in het thema of de taak. Verbanden leggen tussen alle info geeft je een totaaloverzicht. De meeste mensen die introvert zijn, plannen goed vooraf en schatten risico’s in. Je gaat niet over één nacht ijs en calculeert risico’s in. Je reageert niet onmiddellijk, maar zal de situatie eerst bestuderen en dan pas een mening vormen. Je bent een scenariodenker: je bent goed voorbereid omdat je alle verschillende mogelijke scenario’s hebt uitgedacht. Bij een probleem heb je meestal al een plan B of C klaar, en je blijft er rustig bij als je daar naar moet overschakelen.
Extraverte mensen zullen impulsiever zijn en meer ondoordachte risico’s nemen. Voor sommige functies is dat noodzakelijk, voor anderen is grondige kennis en inzicht een grotere kans op een mooi resultaat.
Een aandachtspunt. De zwijgzaamheid en observerende houding van een introvert kan ook hard of ongeïnteresseerd overkomen. Wees je hiervan bewust, en leg je houding uit aan collega’s of klanten. Leg uit dat je je tijd neemt om je gedachten te ordenen. Help anderen te begrijpen en te respecteren hoe jij informatie verwerkt.
Introverten zijn goed in een-op-een gesprekken. Je luistert en stelt diepgaande vragen. Deze vaardigheden maken je een kwalitatieve netwerker. Je weet wat je voor iemand kan betekenen en geeft aandacht. Dat is een indruk die anderen niet snel zullen vergeten.
Jaag op netwerkevenementen niet op korte nietszeggende babbels en een bundel visitekaartjes. Eén nieuwe, authentieke relatie is er tien waard. Netwerken is in essentie het opbouwen van relaties die duurzaam zijn en leiden naar groei, mogelijkheden en misschien zelfs levenslange vriendschap. De meeste introverten zijn goede luisteraars, zeker in een-op-een settings. Gebruik dat in je voordeel. Echte vragen stellen - en aandacht hebben voor de antwoorden - is een van de beste complimenten die je iemand kan geven.
Introvert? 5 jobs op jouw lijf geschreven
(mr) - Meer info: Hildemarien.be en/of Creatievegeneralist.be
13 juni 2020Niet alleen intelligentie is een belangrijke factor tot succes. Hoe succesvol je bent, hangt vooral af je motivatie en doorzettingsvermogen.
Onze maatschappij richt zich heel erg op specialisten. Maar wat als je veel kunt en vooral veel dingen graag doet?
Extroverte werknemers zijn roepers en hun introverte tegenhangers zijn asociaal. Dat zijn de mythes. Maar laat deze twee types samenwerken en de resultaten zijn beter.
Stille mensen voldoen niet aan het ideale plaatje van de uitgesproken, aanwezige werknemer. Toch kunnen ook zij stappen vooruit maken in hun carrière!
Deze 'ambiverte' verkopers doen het opmerkelijk beter dan hun extraverte collega's, waarvan verwacht wordt dat zij als de beste klanten kunnen overtuigen.
Je zou denken dat hoogsensitief en hooggevoelig hetzelfde is, maar dat is niet zo. De twee worden erg vaak door elkaar gehaald en dus verkeerd gebruikt.
Hoe komt het nu eigenlijk dat kantoorgeluiden de ene helemaal niet storen, en de andere er simpelweg woest van wordt?
Als creatieve generalist, multipotential of slashie heb jij een breed interesseveld. Maar soms is dat ook verwarrend, vermoeiend, en chaotisch.
Dat een gezonde portie humor een belangrijke rol speelt in het dagelijks leven is geweten. Maar wist je ook dat het een teken is van intelligentie?