Het geheim achter het logo van bpost
De afgelopen tien jaar heeft bpost zwaar getimmerd aan de modernisering van het bedrijf. Alleen werden die inspanningen en resultaten niet voldoende opgemerkt.
‘Dat symbool noemen we de sterrenvlucht’, vertelt Frija Leunens, brand manager bij BNP Paribas Fortis. ‘Het staat symbool voor vrijheid, groei, evolutie en openheid. Het logo straalt hoop uit en ondersteunt onze slogan: de bank van een wereld in verandering.’
De enige elementen in het nieuwe logo die naar het verleden verwijzen, zijn de rode streep en het woord ‘Fortis’. ‘Rood was de kleur van Fortis. Binnen de bank- en verzekeringswereld - waarin vooral veel blauw wordt gebruikt - viel dat rood goed op. Bovendien straalt het passie en levendigheid uit.’
Het logo van het vroegere Fortis verbeeldde het bovenaanzicht van een dorp, bekeken van op grote hoogte. ‘Het was de bedoeling om op die manier de diversiteit van alle diensten en producten van de groep Fortis weer te geven’, vertelt Leunens. ‘Het blauwe element in het midden stelde een vijver voor. Die vijver verwees dan weer naar een Chinese spreuk: Het is beter om iemand te leren vissen dan om hem elke dag een vis te geven.’
Dat er van het oude logo vandaag nog weinig overblijft, hoeft niet te verbazen. Leunens: ‘Het logo is de vlag die ondertussen een totaal andere lading dekt.’ Met de bekendheid van de nieuwe naam en het nieuwe logo zit het volgens Leunens evenwel snor. Dat is voor een deel ook te danken aan het tennis, waar de groep zich al sinds 1973 op toelegt. ‘Ondertussen hebben ook bijna al onze kantoren hun lichtbakken aangepast. Het logo is dus erg aanwezig in het straatbeeld.’
BNP Paribas Fortis koos ervoor om de omschakeling van naam en logo over twee jaar te spreiden. ‘De 24 uur-switch, die je vaak ziet in Aziatische culturen, is bij ons niet mogelijk. We hebben gekozen voor een tragere aanpak, waarbij de zaken die het meest zichtbaar en het duurst waren, voorrang kregen’, aldus nog Frija Leunens.
(mo)
6 mei 2011Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
De afgelopen tien jaar heeft bpost zwaar getimmerd aan de modernisering van het bedrijf. Alleen werden die inspanningen en resultaten niet voldoende opgemerkt.
We vroegen Jan Talboom (37) uit Gent hoeveel hij verdient ...
Het geheim achter bedrijfslogo’s? ‘Je moet het simpel houden, maar je moet er ook iets speciaals van maken.’ Zo bedrieglijk eenvoudig als het klinkt, zo moeilijk is het om een succesvol logo te ontwerpen.
We vroegen Stefan Mellaerts (44) uit Hoeilaart hoeveel hij verdient ...
Een gezond, duurzaam en proper kantoor zorgt voor gezonde werknemers...
De laatste tijd zien we steeds meer ‘ontslagfilmpjes’ die honderdduizenden views krijgen, ook op TikTok. Maar waarom doen mensen dat?
80% van de Belgische werkgevers ondervindt moeilijkheden bij het invullen van hun vacatures. Het tekort maakt kandidaten ook kieskeurig...
Steeds meer mensen werken in shifts. Of je nu verpleegster, bakker, fabrieksarbeider of taxichauffeur bent, met deze tips overleef je je uurrooster.
In steeds meer bedrijven kan je als medewerker gebruikmaken van een mobiliteitsbudget. Maar door het wetgevend kader is de groeimarge nu beperkt.