Autoproducent Skoda voerde onlangs een onderzoek uit bij Britse werknemers met op z’n minst 2 broers of zussen. Tijdens het onderzoek gingen ze op zoek naar de positie die de werknemers innamen toen ze als kind op de achterbank zaten en of er een verband is met hun latere carrière. Met een misschien toch wel verrassend resultaat ...
90% van de ondervraagden met een directeursfunctie bleek steevast als kind de middenpositie ingenomen te hebben op de achterbank. Ook bij 72% van de ondernemers en 62% van het hoger management bleek dit het geval te zijn.
De positie op de achterbank is volgens Alasdair Stewart, directeur van de Britse Skoda-afdeling, belangrijk bij de vorming van de persoonlijkheid. Zo wordt de middelste plaats door kinderen vaak beschouwd als een minderwaardige zitplek, omdat ze dan niet aan het raam kunnen zitten. Het kind dat zich moet tevreden stellen met de middenplaats, vormt daardoor een positievere persoonlijkheid, omdat hij of zij zich flexibel heeft moeten opstellen. Iets dat het onderzoek met bevindingen kon ondersteunen.
Bernardo Tirado, industrieel psycholoog, ziet in deze centrale positie ook nog een andere boodschap met oog op het latere carrièresucces. Volgens hem zou men door de middenpositie in te nemen aantonen dat ze bereid zijn tot toenadering en samenwerking.
“Het is fascinerend dat de dynamiek in de auto, zoals de zitplaats, uiteindelijk een impact heeft op de vorming van de persoonlijkheid,” merkt Stewart op.
Enkele eigenschappen die kinderen met deze ‘ongunstige’ zitplaats beter bleken te hebben ontwikkeld:
Toch geeft 43% grif toe dat de zitplaats wel eens voor discussies zorgde en ze ook wel eens aan de raam wilden zitten. Uiteindelijk maakte het hen eigenlijk niets uit en vond 66% er nog wel plezier in. Voor 10% blijft de middenpositie zelfs nog steeds de vaste plaats tijdens familie-uitstappen.
(sjv) – Bron: Express.be
8 augustus 2017Ouders kunnen een extra argument bovenhalen om hun kinderen van de snoepkast weg te houden. “Pas op, je vergooit je kansen om ooit ceo te worden!”
Iedereen heeft graag gelukkige en succesvolle kinderen. Maar hoe harder je iets forceert, hoe minder snel die droom werkelijkheid zal worden.
Een bedrijfscrèche waar kinderen van het personeel opgevangen worden, is erg duur. Heel wat populairder bij bedrijven, want een pak goedkoper, is vakantieopvang.
Volgens de University of Edinburgh blijkt dat het lees- en wiskundeniveau op 7-jarige leeftijd sterk samenhangt met de latere socio-economische status.
Een luchtverkeersleider van Kennedy International Airport in New York ondervond dat kinderen op de werkplek geen goed idee zijn.
Ook in de retailsector woedt de ‘war for talent’. Maar merken en retailers die het slim aanpakken, zullen medewerkers aan zich kunnen binden.
Voor VDAB betekent duurzaamheid in eerste instantie een duurzame arbeidsmarkt. Maar niet enkel in dat domein.
De werkende Belg gaat er qua loon opnieuw op vooruit. En toch daalt de algemene tevredenheid over het loonpakket en het algemene geluksgevoel op vlak van werk.