Ongewenst gedrag
Vorige

1 van 244

Volgende
Volgend artikel:

Toiletgebruik op het werk: de spelregels

Belgische werknemer steelt 222 miljoen euro

Een stelende klant kost de handelaar 114 euro per diefstal. Als een medewerker iets ontvreemdt, loopt dat op tot 1.760 euro.
Belgische winkelmedewerkers hebben minder lange vingers dan hun collega’s wereldwijd. Maar als ze toch aan het stelen slaan, is het meteen veel en weten ze het vaak jaren te maskeren.
winkeldiefstal
Een stelende klant kost de handelaar 114 euro per diefstal. Als een medewerker iets ontvreemdt, loopt dat op tot 1.760 euro.

Belgische en Luxemburgse kleinhandelaars leden het afgelopen jaar 842 miljoen euro schade door winkelcriminaliteit. Dat blijkt uit de diefstalbarometer van het Centre for Retail Research. Meer dan een kwart (26,4 procent) van die criminaliteit in België en Luxemburg is te wijten aan diefstal door medewerkers. In totaal ontvreemdden zij het voorbije jaar voor meer dan 222 miljoen euro goederen bij hun werkgever.

Loyauteit tegenover werkgever

Dat lijkt veel, maar in vergelijking met het wereldwijde gemiddelde scoort België best goed. Wereldwijd maakt diefstal door personeel maar liefst 35,3 procent uit van de totale winkelcriminaliteit.

Volgens Dominique Reumers van beveiligingsfirma Checkpoint Systems dankt België zijn milde cijfers aan betere hr-praktijken. "Bovendien bestaat er in Europa en vooral in België nog een zekere loyauteit tegenover de werkgever."

Met winkeldiefstal door eigen personeel zijn fikse bedragen gemoeid. De schade voor de handelaar ligt gemiddeld tien tot vijftien keer hoger dan bij diefstal door externen. Een stelende klant kost de Europese winkelier gemiddeld 114 euro per diefstal. Als een medewerker iets ontvreemdt, loopt het verlies al snel op tot 1.760 euro. Bovendien kan het stelen soms jarenlang doorgaan zonder dat iemand er iets van merkt.

Sweethearting

Diefstal door eigen personeel is dan ook veel moeilijker op te sporen dan diefstal door klanten, weet Reumers. "Je kan het personeel in principe in de gaten houden met camerabewaking, maar juridisch is dat meestal niet mogelijk. Tenzij ze dat zelf goedkeuren, mag je mensen niet continu filmen."

Buiten camerabewaking, die omwille van het Big Brother-effect vaak afradend werkt, is er volgens Reumers weinig te doen aan stelend personeel. "Software waarmee je anomalieën aan de kassa op het spoor kan komen, is een optie. Dat wordt bijvoorbeeld gebruikt bij het bestrijden van ‘sweathearting’: caissières die familie of vrienden te weinig of niet laten betalen voor hun aankopen. Als je weet dat er software gekoppeld zit aan het kasregister, denk je wel twee keer na."

(mo)             

tabel winkeldiefstallen             25 oktober 2010
Anderen bekeken ook