8 tips voor een naamkaartje dat opvalt
Wedden dat je gesprekspartner meteen veel aandachtiger is als jij tijdens het netwerken een uiterst origineel én praktisch naamkaartje uit je mouw tovert?
Volgens Brent Beshore, de ceo en oprichter van AdVentures, een organisatie die investeert in communicatiebedrijven, zijn de volgende manieren, in volgorde van kans op succes, uiterst succesvol om iemands aandacht te krijgen:
Beshore beantwoordt meer dan 95 procent van de vragen die mensen hem stellen op de sociale netwerksite Twitter. De meeste mensen lezen tweets sneller dan hun e-mails en het voelt gewoonweg onbeleefd aan om originele vragen van klanten, sollicitanten of partners via dit medium niet direct te beantwoorden. Daarnaast worden RT's en favorites direct opgemerkt. Het is bijgevolg de gemakkelijkste manier om bij iemand (positief) op te vallen.
Ook mensen contacteren via LinkedIn moedigt Beshore aan. Alleen moet je goed opletten dat je dit op de juiste manier doet. Vermijd een standaardboodschap en stel een persoonlijke bericht op waarom je precies een connectie wil met een bepaald persoon. Mensen vinden het namelijk moeilijk om boodschappen te negeren die persoonlijk op hen gericht zijn.
In technologische tijden lijkt dit wellicht wat vreemd, maar volgens Beshore heb je meer kans om iemands aandacht te trekken met een brief dan met een vluchtige e-mail. De meeste werknemers krijgen tientallen mails per dag, maar ontvangen slechts een paar keer per week 'persoonlijke post'. Een (ongewone) brief via post versturen blijkt dus een bijzonder goed idee om belangstelling en interesse op te wekken bij de mensen die je nodig hebt.
Wil je toch opvallen tussen die tientallen mails, dan moet je goed beseffen dat je wellicht amper twee lijnen krijgt om de aandacht te trekken van de persoon waarnaar je mailt. Schets daarom onmiddellijk de context, wijs op wat jullie gemeenschappelijk hebben, beschrijf exact wat je wil dat er gedaan wordt en maak al een schatting van hoeveel tijd dit in beslag zal nemen. Je zou ervan versteld zijn hoeveel mensen zulke 'straight to the point'-mails kunnen appreciëren. Krijg je toch geen antwoord, wees dan niet verlegen om een follow-up mail te sturen.
Als je iemands telefoonnummer hebt en je bent met deze persoon al meermaals in contact geweest, dan is het volgens Beshore soms handiger om gewoon een sms te sturen in plaats van te bellen. Sms'en worden namelijk onmiddellijk gelezen en zijn moeilijk te negeren. Dezelfde regels als voor e-mail (zie hierboven) zijn hierop van toepassing.
De kans dat iemand die je nog nooit hebt ontmoet je terugbelt na je gemist telefoontje is miniem. Beshore vindt telefoneren een eerder 'moeizaam proces dat veel tijd in beslag neemt'. De enige reden waarom je volgens hem iemand beter opbelt dan alle voorgaande manieren is wanneer er een dringend tijdslimiet op jouw vraag/opdracht staat.
(nm) – Bron: Forbes.com
19 maart 2013Wedden dat je gesprekspartner meteen veel aandachtiger is als jij tijdens het netwerken een uiterst origineel én praktisch naamkaartje uit je mouw tovert?
Heb je het gevoel dat iedereen de kamer verlaat wanneer jij binnenkomt? Dit zijn de zes meest voorkomende redenn waarom mensen je mijden.
Kan jij maar moeilijk de aandacht van je collega’s, klanten en/of baas trekken? Dan komen deze tips wellicht handig van pas!
Met een studentenjob verdien je extra zakgeld terwijl je studeert. Maar hoe zit het met je recht op het Groeipakket wanneer je werkt?
Bij 24+ staat intern talent voorop: “We kijken eerst naar onze eigen teams om posities in te vullen”
Duurzame en herbruikbare energie zijn de toekomst. Maar hoeveel valt er in deze sector eigenlijk te verdienen?
We vroegen aan Tijs De Wit (23) hoeveel hij als jobstudent verdient en wat zijn studentenjob bij AG Insurance precies inhoudt...
Er zijn een aantal vuistregels die je slaagkansen kunnen vergroten om in een discussie tot een aanvaardbaar compromis te komen.
Verdien je in een bepaalde provincie meer of minder dan in een andere? Ja, zo blijkt!