Creatief zijn: hoe begin je eraan?
Creatief zijn. Velen zien het als een opgave. Nochtans is creativiteit geen mysterieuze gave. Iedereen heeft het in zich. Jobat vertelt je hoe het moet!
Spencer Silver en Arthur Fry zochten naar sterkere lijmsoorten, en kwamen toen op het idee van de Post-it’s. De lijm was een mislukt experiment, het papier was restafval dat op hun bureau rondslingerde. Nu bestaan er maar liefst 4.000 afgeleide Post-it producten.
Toen er nog geen digitale tekstprogramma’s bestonden, konden secretaresses zich wel de haren uit het hoofd trekken wanneer ze een kapitale schrijffout maakten in een belangrijk document. Maar toen een zekere Bette Nesmith Graham in de jaren ’50 van de vorige eeuw het product ‘Mistake Out’ uitvond, veranderde alles. Bij ons werd het product beter bekend als Tipp-Ex. In 1979 werd het bedrijf van Graham verkocht voor een slordige 47 miljoen dollar.
Tijdens de jaren ’50 werd de hoelahoep een gigantische hype. Op amper twee jaar tijd verkochten de uitvinders Richard Knerr en Arthur Melin er zo’n 100 miljoen exemplaren van. Later bedachten de twee trouwens ook de frisbee. Een neus hebben voor zaken, heet dat.
Op Youtube zijn er een heel aantal instructiefilmpjes van de Shake Weight te vinden. Hoe belachelijk het er ook moge uitzien, van dit gadget zijn er miljoenen exemplaren verkocht. Intussen brachten de stokken al meer dan 40 miljoen dollar op.
Negen jaar geleden bedachten een paar Japanners een kindvriendelijke versie van de gekende keukenelastiekjes. Vanaf 2008 werden ze online te koop. Nu produceert Needham&Co wekelijks één miljoen van deze rekkertjes.
Ook de Snuggie, de fleece dekentjes die je achterstevoren draagt, werden een immense hit. Op één jaar tijd gingen er ruim 20 miljoen exemplaren over de toonbank, aan een gemiddelde prijs van zo’n 15 euro. Kassa, kassa!
De Slinky, een van ijzerdraad gemaakt stuk speelgoed in de vorm van een spiraal, werd bedacht door Richard James in 1943. In 1945 werd er een eerste lading van 400 Slinkies verkocht… in amper 90 minuten tijd… In 2005 stond de teller op 300 miljoen verkochte exemplaren.
Op het eind van de jaren negentig kwam het bedrijf Gemmy Industries opzetten met… een zingende vis. De Big Mouth Billy Bass werd een wereldwijde hit. Begin 2000 werden er van de vis een miljoen exemplaren verkocht.
Bijna 40 jaar geleden kwam Gary Dahl op het lumineuze idee om ronde stenen te gaan verkopen als “het ideale huisdier”. In 1975 werden op 6 maanden tijd 5 miljoen sets van deze stenen verkocht, goed voor een winst van 15 miljoen dollar en een winstmarge van 76%.
Op online fora is de Smiley nu alomtegenwoordig. Maar het was pas in 1970 dat de broers Bernard en Murray Spain er geld uit wisten te slaan. Op twee jaar tijd, tussen 1970 en 1972 wisten ze 50 miljoen smiley-badges te verkopen. Hun figuurtje kwam ook op koffiebekers, affiches, T-shirts en stickers te staan. Intussen zou het gele lachende mannetje al zo’n 500 miljoen dollar in het laatje hebben gebracht. Keep on smiling!
(jn)
16 oktober 2013Creatief zijn. Velen zien het als een opgave. Nochtans is creativiteit geen mysterieuze gave. Iedereen heeft het in zich. Jobat vertelt je hoe het moet!
De rijken worden steeds rijker. Dat is ook het geval bij het fictieve personage Mr. Burns uit ‘The Simpsons’. Een lijst van de rijkste fictieve figuren.
De Wereldbank onderzocht in welke landen het het makkelijkst is om een nieuwe zaak te beginnen, en dat lijstje is best verrassend. Op hoeveel staat België?
Eind vorig jaar lanceerde Eén-presentatrice Evy Gruyaert haar juwelencollectie ‘Malice in Wonderland’. Zowel het ontwerpen als de zakelijke kant heeft ze volledig zelf in handen.
Na een brainstormsessie breekt het moment aan om de beste ideeën eruit te kiezen. Hoe doe je dat?
We brengen meer tijd door bij onze collega’s dan bij onze partner, dus kan het maar beter leuk zijn. Deze 7 dingen zorgen voor meer plezier op het werk.
Wat zijn de verantwoordelijkheden en doorgroeimogelijkheden? Welk loon kan je als sales assistent verwachten? In welke sectoren is de vraag het hoogst ?
Pas afgestudeerden hebben te weinig vaardigheden voor leiderschap. Slechts 9% heeft een leiderschapsprofiel, zo blijkt.
Wie een duurzame carrière ambieert, kan maar beter green skills hebben. Wat zijn ze en in welke sectoren vind je ze terug?